Näin viestit mainetuloksista
Olemme koonneet tälle sivulle ohjeet mainetuloksista viestimiseen. Kannustamme raportin täysimääräiseen hyödyntämiseen ja tulosten jakamiseen eri sidosryhmille.
Miksi tuloksista kannattaa kertoa?
Avoimuus tuloksista ja tutkimustiedon jakaminen lisää maineen merkityksen tärkeyttä ja vie asioita eteenpäin organisaatiossa. Näin ihmiset myös tulevat tietoiseksi siitä, että asia on organisaatiolle tärkeä ja organisaatio on kiinnostunut sidosryhmistään. Tulosten jakaminen auttaa myös tulosten reflektoinnissa sisäisesti. Henkilöstöllä on tärkeä rooli maineen rakentamisessa.
Miten tuloksista kannattaa kertoa?
Suosittelemme kertomaan tuloksista matalalla kynnyksellä omissa kanavissanne. Oman mainetimantin jakaminen esimerkiksi somessa on helppo tapa viestiä tuloksista. Myös tiedotteen tai uutisen laatiminen on erinomainen ja paljon käytetty keino kertoa omasta mainetyöstä. Näin on mahdollista kertoa laajemmin esimerkiksi onnistuneista mainenousuista tai vahvasta asemasta toimialalla. Tuloksista kannattaa aina jakaa myös sisäisesti.
Kenelle tuloksista kannattaa kertoa?
Kerrothan tuloksista henkilöstölle, hallitukselle, johtoryhmälle, omistajille sekä muille tärkeille sidosryhmille. Asiantuntijamme auttavat mielellään tulosten esittelyssä ja tiedon jakamisessa. Maine on organisaation merkittävin aineeton pääoma ja siksi se on koko organisaation asia.
Mitä materiaalia saa jakaa eteenpäin?
Tutkimusmateriaalia voi käyttää (viestintäkumppanin kanssa) koko laajuudessaan, mutta huomaathan, että tuloksista tiedottaessa tutkimusmallin tarkkoja väittämiä tai tilastollisia metodeja ja analyysimenetelmiä ei saa jakaa eteenpäin. Myös kilpailijavertailut ovat tarkoitettu ainoastaan sisäiseen käyttöön. Eli näitä ei voi visuaalisesti jakaa, mutta voitte sanoittaa tuloksia kirjallisesti.
Tiedotteen laatiminen
Autamme myös mielellämme, mikäli haluatte kirjoittaa tuloksista tiedotteen. Asiantuntijamme voivat antaa tiedotteeseen kommentteja.
Esimerkkejä
Näin asiakkaamme ovat kertoneet tuloksistaan:
United Bankersin vuosikertomus 2023 s. 124: Maineen rakentaminen vaatii sidosryhmien kuuntelemista
Korkeasaari on matkailu- ja ravintola-alan maineikkain yritys
Henkilöstö arvioi Luovin maineen erinomaiseksi, suuri yleisö hyväksyi
Vaasan yliopiston valtakunnallinen maine on noussut
Varma nousi työeläketoimijoiden ykköseksi Luottamus&Maine-tutkimuksessa
Vastuullisuus on Fintrafficin maineen ja luottamuksen kulmakivi
VTT:n maine parani entisestään: hyvä työntekijäkokemus ja asiakaskokemus käyvät käsi kädessä
Vaikka tuloksissa olisikin parannettavaa, voi niistäkin kertoa avoimesti ja reflektoiden, kuten Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura teki kommentoidessaan laskeneita tuloksia:
Verotusta vuorovaikutuksella ja luottamuksella
Parhaimmillaan oma viestintä antaa myös medialle mahdollisuuden tarttua aiheeseen, kuten Koulutuskuntayhtymä OSAO:n tapauksessa:
Ammatillinen kouluttaja OSAO sai hyvät arviot tuoreessa mainekyselyssä
Mikäli mainetuloksista viestiminen herättää lisäkysymyksiä, olethan yhteydessä yhteyshenkilöösi ja mietitään yhdessä, miten tuloksista kannattaa viestiä.
“Jos maineesta todella halutaan pitää huolta, sen rakentamiseen on otettava mukaan organisaation jokainen jäsen. Syntyyhän organisaation maine joka ikisessä kohtaamisessa – organisaation suorissa kohtaamisissa kaikkien erilaisten sidosryhmiensä kanssa, organisaation omissa viesteissä ja muiden ihmisten tarinoissa, jotka leviävät niin perinteisessä mediassa, sosiaalisessa mediassa kuin yksityisissä keskusteluissakin.” Riku Ruokolahti, Maineen johtamisen käsikirja.
Luottamus&Maine® on rekisteröity tavaramerkki ja lisäksi se on Euroopan Unionin Intellectual Property Office:ssa rekisteröity yhteisömalli. Sen sisältämät visuaalisuus, muodot, tutkimusväittämät ja -metodit ovat palveluntarjoajan immateriaalioikeuden piirissä.