In English
24.1.2020 in

Business Finlandin viestintäjohtaja Tomi Korhonen: ”Mainetyö ei ole viestintäyksikön yksinoikeus”

 

”Maine on mille tahansa organisaatiolle älyttömän tärkeä, mutta se on myös pirullisen vaikea aihe”, toteaa Business Finlandin viestintäjohtaja Tomi Korhonen.

Tomi Korhonen
Viestintäjohtaja, Business Finland
Viestinnän, markkinoinnin ja yhteiskuntasuhteiden ammattilainen. Työskennellyt aikaisemmin Tekesin ja Teoston viestinnän johdossa sekä toimittajana Ylellä ja Helsingin Sanomissa.

KATSO SARJAN KAIKKI JAKSOT LUOTTAMUS&MAINE AKATEMIA -SIVUILTA.

 


Maine näyttäytyy Korhosen mukaan vaikeana aiheena siksi, että sitä ei voi koskaan täydellisesti kontrolloida. Maine syntyy vastaanottajien kokemuksesta.

Paljon on kuitenkin yrityksen tai organisaation omissa käsissä. Mainettaan voi johtaa määrätietoisesti.

Ensimmäinen askel maineen johtamisessa on sen mittaaminen, millainen organisaation maine on juuri nyt.

”Näin saamme organisaatiolle mahdollisimman kattavan kuvan siitä, mitä meille tärkeät sidosryhmät meistä ajattelevat”, Korhonen sanoo.

“Kun mainetyötä haluaa lähteä tekemään, tärkeintä on luoda täysin rehellinen kuva lähtötilanteesta.”

Business Finland syntyi 2018, kun Finpro ja Tekes yhdistyivät. Maineen lähtötason mittaaminen heti muutosvaiheessa oli Korhosen mielestä keskeisen tärkeää.

”Kun mainetyötä haluaa lähteä tekemään, tärkeintä on luoda täysin rehellinen kuva lähtötilanteesta. Näin saat näkymän siihen, mitkä asiat meillä on hyvin ja mitkä vaativat työtä. Sitä kautta pääsemme tekemään oikeita asioita matkan varrella.”

”Jos tällaista lähtökartoitusta ei tee, tulee silti varmasti tehneeksi oikeita asioita, mutta se on enemmän sellaista hapuilua ja haahuilua. Toki hien saa pintaan juoksemalla paikallaankin, mutta se ei oikein tuppaa viemään mihinkään suuntaan.”

Kun maineen lähtötilanne oli kartoitettu, Business Finlandin tunnettuutta lähdettiin kehittämään markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Korhonen korostaa, että nämä toimenpiteet olivat kuitenkin vain yksi palanen mainetyössä.

”Mainetyö ei ole mikään viestintä- tai markkinointiyksikön yksinoikeus, vaan se syntyy ja rakentuu koko talon yhteisellä tekemisellä.”


Teksti: Anu Räsänen

Videoiden tuotanto: Vesa Koivunen, Harri Leinikka, Tuuli Pohjola ja Riku Ruokolahti.