In English
Posted on 07.10.2020 in

VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara: ”Hyvä maine seuraa hyvästä toiminnasta”

VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara kokee tärkeäksi kuunnella kaikkia tärkeitä sidosryhmiä herkällä korvalla.



 

”Maine muodostuu joka päivä, joka hetki. Vähän kliseisestikin voi sanoa, että maine muodostuu vuosien aikana, ja sitten sen voi menettää yhdessä humauksessa”, sanoo VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara. Vasaran mukaan maineen johtamisessa keskeistä on huolehtia siitä, että organisaatio herättää sidosryhmien luottamuksen.

Luottamuksen aikaansaamiseksi organisaation on lunastettava asiakaslupauksensa joka päivä.

”Esimerkiksi VTT on asiantuntijayritys. Meidän täytyy osoittaa, että me todellakin olemme asiantuntevia, että me pystymme tekemään sen, mitä lupaamme – ja vähän enemmänkin. On myös hirvittävän tärkeää olla valmis korjaamaan niitä asioita, jotka huonontavat mainetta.”

Vasara painottaa, että yrityksen mainetta ei synnytetä väkisin eikä etenkään irrallaan muusta toiminnasta. ”Somevaikuttajamainen keskittyminen omaan maineeseen näkyy falskiutena. Kyllä fokus täytyy laittaa ydintoimintaan, ja maine seuraa hyvästä toiminnasta.”

 

Koronakriisi organisaation kuntotestinä

 

Koronakriisissä toiminnan laadun vaikutus maineeseen on korostunut monen yrityksen kohdalla, niin VTT:nkin. VTT asetti heti kriisin alkaessa kolme tavoitetta: huolehtia työntekijöiden terveydestä ja ehkäistä viruksen leviämistä, jatkaa työtä ja pitää kiinni asiakkaiden kanssa sovituista asioista sekä jatkaa kehitystä – tulla kriisistä ulos entistä vahvempana ja parempana organisaationa.

”VTT:läiset ovat ottaneet hienosti vastuuta sekä terveydestään että töiden jatkamisesta. Olemme saaneet asiakkailta kiitosta siitä, kuinka hyvin olemme pitäneet sitoumuksemme. Minusta se on terveen organisaation merkki, että pystymme joustamaan, kun on vaikea paikka.”

 

Maine on jokaisen työntekijän agendalla

 

Koronakriisi on korostanut myös sitä, kuinka tärkeä sidosryhmä yrityksen oma henkilökunta on.

Mainetta johtaessaan on muistettava viestiä aiheesta koko henkilökunnalle. Jokaisen työntekijän on ymmärrettävä, mistä puhutaan, kun puhutaan organisaation maineesta.

”Me olemme pyrkineet jakamaan mainetutkimuksen tulokset hyvin avoimesti kaikille. Minusta on hirvittävän tärkeää, että olemme avoimia ja kerromme siitä, miten meidät nähdään, koska se antaa meille mahdollisuuden koko ajan parantaa.”

”Totta kai maineen täytyy olla ylimmän johdon ja hallituksen agendalla, mutta ihan samalla tavalla jokaisen yksittäisen VTT:läisen agendalla on miettiä, miten hän voi vaikuttaa maineeseen positiivisesti.”

Vasara muistuttaa vielä, että vaikka kaikki organisaation jäsenet työskentelevät päivittäin maineen eteen, jokainen päivä ei ole ruusuinen.

”Parhaatkin organisaatiot mokaavat välillä. Silloin on tärkeää, että kehdataan heti nostaa käsi pystyyn mokan merkiksi, lähdetään korjaamaan asiaa ja tietenkin myös kerrotaan avoimesti, miten se aiotaan korjata. Hyvässä maineessa on aina hauska paistatella, mutta näissä huonoissa hetkissä ja niistä toipumisessa maine todella punnitaan.”

 

Mainetta on seurattava kaikissa tärkeissä sidosryhmissä

 

VTT:llä on valtio-omisteisena yhtiönä ja roolinsa takia seurattavanaan laajat, monisidosryhmäiset suhteet yhteiskuntaan. Sekä suuren yleisön ja median että päättäjien ja yritysten tuki ovat kaikki tärkeitä. Suurelle yleisölle on voitava tuen saavuttamiseksi viestiä, mitä VTT tekee ja tähän tarvitaan median tukea.

”Meillä on monta dimensiota seurattavana ja kaikki niistä ovat tärkeitä. Kaikkien kanssa pitää pärjätä.”

Toisaalta taas myös yrityksien luottamusta VTT:hen on pystyttävä seuraamaan. ”Me autamme yrityksiä ja elinkeinoelämää pärjäämään tutkimuksen avulla ja sitä kautta uudistumaan. Kuuntelemme hyvin tarkalla korvalla, miten yritykset meidät kokevat.”

 


Teksti: Anu Räsänen

Videoiden tuotanto: Vesa Koivunen, Harri Leinikka, Tuuli Pohjola ja Riku Ruokolahti.