In English
14.2.2020 in

L&T:n yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen: ”Maineen johtaminen ei ole projekti vaan prosessi”

”Tärkein oppimme maineen johtamisesta on ollut yksi ahaa-elämys: tunne ohjaa käyttäytymistä. Se oli pieni oivallus, mutta sillä on ollut suuri vaikutus siihen, että ymmärrämme sidosryhmätuen tärkeyden”, sanoo Lassila & Tikanojan yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen.

”Huomasimme myös, että olimme ehkä pyrkineet vaikuttamaan maineeseemme vääränlaisilla asioilla.”

Maine ei Mikkosen mukaan synny markkinoinnin tai viestinnän avulla, vaan se rakentuu koko yrityksen toiminnasta ja käytöksestä. Maineen johtaminen edellyttää tämän kokonaisuuden hahmottamista ja kehittämistä.


Jorma Mikkonen, Yhteiskuntasuhdejohtaja, Lassila&Tikanoja
Varatuomari ja yhteiskuntasuhteiden ammattilainen. Työskennellyt pitkään kiertotalouden ja vastuullisen liiketoiminnan toimintaedellytyksien parissa. Toiminut lisäksi toimialajohtajana L&T ympäristö- ja teollisuuspalveluissa.


 

”Maineen johtaminen ei ole projekti vaan prosessi”, Mikkonen kiteyttää.

Mikkonen kertoo, että tässä prosessissa mennään koko ajan eteenpäin sidosryhmiä kuunnellen. Suuntaa tarkistetaan sen mukaan, millaista palautetta yrityksen valinnoista tulee.

Sidosryhmät olivat keskeisessä roolissa myös, kun Lassila & Tikanoja päivitti strategiansa. Strategiatyössä yritys tutki tarkasti sekä toimintaympäristön muutoksia että sidosryhmien ajatuksia näistä muutoksista.

”Näin strategia sai sisällön. Siltä pohjalta rakensimme mainealustan, johon meille nousi kolme teemaa: hyvä työnantajauus, kestävän liiketoiminnan suunnannäyttäjyys ja innovatiivinen palvelukehitys.”

Näiden teemojen pohjalta laadittiin yrityksen vastuullisuusohjelma, josta löytyvät käytännön teot kaikilla kolmella osa-alueella.

Mikkonen toteaa, että tämä työ muutti yrityksen brändiä entistä yhteiskunnallisempaan suuntaan, koska sidosryhmät odottavat ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin.

”Olimme yhtä äkkiä aika tärkeiden asioiden äärellä. Aikaisemmin olimme koko lailla kasvoton tukipalveluiden tuottaja. Tarjoamme yhä pitkälti samoja palveluja, mutta nyt fokuksemme on hyvin erilainen.”

Keskiöön on noussut asiakkaiden ja koko yhteiskunnan auttaminen asioissa, jotka määriteltiin tärkeimmiksi yrityksen mainealustassa ja vastuullisuusohjelmassa.

”Tämä on tuonut yritystoimintaamme hurjasti lisää syvyyttä ja merkitystä, ja sen merkityksen kautta olemme pystyneet tekemään yrityksestämme entistä kiinnostavamman.”

 

Katso muita Akatemia-jaksojaTutustu Luottamus&Maine-malliin

 


Teksti: Anu Räsänen

Videoiden tuotanto: Vesa Koivunen, Harri Leinikka, Tuuli Pohjola ja Riku Ruokolahti