VTT:n Jenni Santalo: On hyvä ymmärtää maineen nykytila tärkeimpien sidosryhmien keskuudessa
“Mainetyö kannattaa aloittaa maineen tutkimisesta”, kertoo VTT:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Jenni Santalo T-Median Akatemiahaastattelussa. VTT on yksi Suomen maineikkaimmista julkishallinnon organisaatioista vuonna 2023. Haastattelimme Santaloa mainetyössä onnistumisen resepteistä.
“T-Medialla on ollut ilo palvella VTT:tä yhtäjaksoisesti jo yli 25 vuotta”, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka kertoo ja iloitsee haastattelun alkuun siitä, että tutkimuslaitos on tehnyt huikean nousun takaisin kymmenen merkittävimmän julkishallinnon organisaation joukkoon.
Tieteen ja tutkimuksen parissa toimivalle VTT:lle luottamus ja uskottavuus ovat kaiken lähtökohta.
“Organisaatioille luottamuksen ansaitseminen on ajassamme erityisen tärkeää. Aineettomat pääomat kuten maine ja brändi ovat kasvattaneet merkitystään. Tekojen kanssa yhdessä ne rakentavat luottamusta ja sidosryhmätukea”, Jenni Santalo sanoo.
Santalo toteaa myös, että maineella on myös kriittinen merkitys osaavan henkilöstön saamiseen yhteen Euroopan johtavista tutkimuslaitoksista:
“Me tarvitsemme maailman parhaat työntekijät siihen, että pystymme ratkomaan tämän hetken suurimpia haasteita ja olemaan innovatiivisia. Maineella on siinä kohtaa erityinen merkitys.”
VTT käsittelee mainetulokset hallituksessa vuosittain – koko organisaatio rakentaa maineen
Santalo kertoo, että maine on VTT:lle tärkeä asia: maineen rakentaminen ei ole pelkästään markkinoinnin, viestinnän, HR:n tai asiakaskokemusvastaavien harteilla, vaan sen rakentamisesta vastaa koko organisaatio.
Santalon suosittelee strategisen mainetyön aloitettavan maineen tutkimisesta:
“Organisaation on kriittistä hahmottaa maineen nykytila tärkeimpien sidosryhmien keskuudessa. VTT:llä mainetta on seurattu järjestelmällisesti yritysten, poliittisten päättäjien, median ja suuren yleisön keskuudessa jo pitkään. Tämän lisäksi viime vuosina olemme lisänneet tutkittavien joukkoon oman henkilöstömme ja potentiaaliset työntekijät”, Santalo kertoo.
VTT:llä ollaan kiinnostuneita ja sitoutuneita mainetyöhön: mainetulokset käsitellään joka vuosi hallituksessa asti.
“Haluamme ennen kaikkea vahvistaa vahvuuksiamme ja punnita tarkasti, miten painokkaasti parannamme kehityskohteitamme. On tosi kiva huomata, että tietoisella toiminnalla on ollut merkistystä. Maineemme on systemaattisesti parantunut eri dimensioissa ja sidosryhmissä vuosi vuodelta.”
“Mainetulos on kaikkien VTT:läisten ansiota”
Jenni Santalo on huomannut, että yrityksissä ja organisaatioissa puhutaan monesti maineesta, strategiasta tai yrityksen kulttuurista erillisinä asioina. VTT:llä näiden yhteys on ymmärretty niin, että koko organisaatio rakentaa mainetta yhdessä.
“Strategian koetaan kuuluvan strategiajohtajalle, maine ja brändi markkinointi- ja viestintäjohtajalle ja kulttuuri HR:n asioihin, mutta nämä kulkevat täysin käsi kädessä. Strategia ei ole PowerPoint-esitys, se on tekoja ja brändin täytyy heijastaa näitä tekoja. VTT:n kulttuurin kulmakivet, joy, curiosity ja courage ovat brändimme attribuutteja. Toisaalta brändilupauksemme: beyond the obvious, on tapa toteuttaa strategiaamme. Meillä on tiivis yhteys näiden kolmen asian kesken”, Santalo sanoo.
“On hyvä ymmärtää, että maineen rakennus ei ole viestinnän tai markkinoinnin homma vaan kaikkien työntekijöiden asia ja vastuu. Hyvä maine on siten kaikkien ansiota.”