Ruotsin hyvä- ja huonomaineiset yritykset 2024 – Saab nousi kärkeen ja pikamuoti jatkaa pohjalla
T-Media tutki Ruotsin hyvä- ja huonomaineiset yritykset 2024. Viisi uutta yritystä nousi Ruotsin maineikkaimpien kärkilistalle: Saab suoraan neljänneksi yhdessä Apoteketin kanssa. Tesla jatkaa nopeaa laskuaan huonomaineisten listalla, jota tänä vuonna hallitsee pikamuoti.
T-Median Ruotsissa toteuttama Luottamus&Maine-tutkimus piirsi naapurimaan yrityskentän mainekartan vuodelle 2024. Ikea pysyi ykkösenä viiden vuoden mittauksen jälkeen, ja kiinalainen vaateyritys Shein putoaa edelleen.
Viiden uuden yrityksen pääsy Ruotsin kärkilistalle kuvastaa dynaamista ja muuttuvaa maailmaa, jossa yleisön huomio siirtyy nopeasti:
“Nopeat muutokset kärkilistalla ovat merkki siitä, että yritysten maine ei ole staattinen. Näemme myös uusien toimialojen nousevan ruotsalaisten tietoisuuteen. Tulokset heijastavat myrskyisää maailmaa, joka myllää ihmisten prioriteetteja ja mieltymyksiä”, sanoo Alexander Widén T-Median Tukholman toimiston, Reputation and Trust Analyticsin, vanhempi neuvonantaja.
Kansainvälisestä näkökulmasta ruotsalaiset ovat naapureitaan herkempiä reagoimaan organisaatioiden mainemuutoksiin.
“Ruotsalaiset ovat herkkiä yritysten maineelle, ja toimimme käsitystemme mukaan. Tuemme yrityksiä, jotka vastaavat odotuksiimme ja rankaisemme niitä, jotka eivät täytä niitä”, Widén jatkaa.
Pohjoismaiden suurin puolustusteollisuuden yhtiö Saab nousi hyvämaineisten listalle
Ruotsalaisten kansallisaarre Ikea jatkaa maineikkaimpana yrityksenä. Ikea on ollut tutkimuksen kärkisijalla jo viisi vuotta. Huonekalujätin järkkymätöntä tulosta lukuunomattamatta maineikkaimpien listalla on tapahtunut huomattavia muutoksia. Viisi uutta yritystä on noussut tutkimuksen kärkilistalle: Apoteket, Saab, Willys, Rusta ja Folksam.
”Vielä muutama vuosi sitten olisi ollut mahdoton ajatus, että puolustusteollisuus olisi ollut ruotsalaisen mainetutkimuksen kärjessä. Nyt Saab on Apoteketin kanssa jaetulla neljännellä sijalla, mikä kertoo paljon muuttuvasta maailmankuvastamme”, sanoo Ingrid Landahl Comman, T-Median Ruotsin yhteistyökumppanin, perustaja.
Willys ja Rusta ovat hyvämaineisten listan uusia tulokkaita, mikä saattaa heijastaa sitä, että ruotsalaiset suosivat huonoina aikoina edullisia yrityksiä. Samaan aikaan tämä ei päde pikamuotiin, jossa neljä yritystä on nyt listan pohjalla.
“Toisin kuin halpojen vaatteiden tuottajat, halpojen vaatteiden vähittäismyyjät koetaan myönteisemmin. Tämä osoittaa, miten eri toimialoja arvioidaan, palkitaan ja rangaistaan täysin eri tavoin”, Alexander Widén sanoo.
Pikamuoti hallitsee huonomaineisten listaa
Uusia huonomaineisten listan pohjalukemissa ovat Temu, Zara, Shell ja Nordea. Heikkomaineisimmiksi yrityksiksi ruotsalaiset arvottivat neljä pikamuotiyritystä: Shein, Temu, Zara ja H&M.
“Pikamuoti on saanut tänä vuonna paljon huomiota kestämättömänä teollisuudenalana. Mediassa on ollut kuvia kaatopaikalle heitetyistä tekstiileistä. Yhdessä kopioiduista vaatteista ja huonoista työoloista kertovien artikkeleiden kanssa, mediajulkisuus on laskenut alan mainetta”, Ingrid Landahl sanoo.
Tämänvuotinen tutkimus osoittaa myös, että työpaikka, vastuullisuus ja hallintotapa ovat keskeisiä ulottuvuuksia, jotka vaikuttavat voimakkaasti yleisön käsitykseen yrityksistä.
“Vaatetusalan halpisyritykset kamppailevat maineensa kanssa. Pikamuoti yhdistetään huonoon kestävyyteen, heikkoon laatuun ja huonoihin työoloihin. Tämä on yhdistelmä, joka heikentää sekä luottamusta että kilpailukykyä”, Alexander Widén sanoo.
Maine on sekä voimavara että riski
Teslan maineen matka alaspäin on ollut poikkeuksellisen nopea, ja lasku on jatkunut tänä vuonna. Vuosina 2021 ja 2022 Tesla oli listan kärjessä kuudentena, tänä vuonna se on sen sijaan kuudentena huonomaineisten listalla.
”Korkean profiilin pääomistajuudessa on sekä etuja että riskejä. Teslalla ei olisi koskaan ollut nopeaa ja positiivista nousua ihmisten tietoisuuteen ilman Elon Muskia, mutta nyt hänestä on tullut taakka brändille”, Ingrid Landahl sanoo.
Maine voi olla valtava voimavara. Samaan aikaan maine on liiketoimintariski, jos sidosryhmien käsitykset kehittyvät epätoivottuun suuntaan.
“Heikko maine on enemmän kuin pelkkä imagokysymys. Se syö liiketoiminnan ydintä. Se vaikuttaa myyntiin, vaikeuttaa rekrytointia ja vaikeuttaa sijoittajien houkuttelua. Maineen huomiotta jättäminen merkitsee tulevaisuuden vaarantamista”, Alexander Widén sanoo.
Näin tutkimme
Luottamus&Maine-malli, englanniksi Reputation&Trust, kartoittaa yritysten mainetta ja analysoi sen vaikutusta sidosryhmien käyttäytymiseen tutkimusdataan pohjautuen. Tämänvuotinen analyysi, joka on Ruotsin markkinoiden osalta viides peräkkäinen, perustuu kahteen eri vaiheeseen.
Ensimmäisessä vaiheessa kysyttiin 1 000 ruotsalaiselta, mitkä yritykset he yhdistävät spontaanisti hyvään tai huonoon maineeseen.
Toisessa vaiheessa tutkittiin yhteensä 30 1-vaiheessa useimmin mainittua, eli Ruotsin hyvä- ja huonomaineiset yritykset 2024. Yhteensä 4 612 ruotsalaista arvioi yrityksiä Luottamus&Maine-mallin avulla. Yrityksen saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Ruotsin väestöä edustavat vastaajat (15-65-vuotiaat, painotettu sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan) vastasivat myös kysymyksiin halukkuudestaan tukea yrityksiä ostamalla, investoimalla tai työnhakuun. Menetelmän avulla voidaan määrittää mitattavissa oleva yhteys maineen ja sidosryhmien tuen eli yritysten kyvyn toimia menestyksekkäästi ja kilpailukykyisesti välillä.
Lue lisää Reputation And Trust Analyticsistä
Ota yhteyttä:
RUOTSI
Alexander Widén, vanhempi neuvonantaja, maine- ja luottamusanalytiikka.
+46 70 471 23 32
alexander.widen@reputationandtrust.com
SUOMI
Harri Leinikka, toimitusjohtaja, T-Media
harri.leinikka@t-media.fi
+358 40 505 5001