In English
Luottamus&Maine 2020
22.10.2020 in

Ponsse on Suomen maineikkain yritys 2020 – vähittäiskauppa rynnisti kärkikymmenikköön

Suomen kymmenen maineikkaimman yrityksen joukossa on ennätysmäärä vähittäiskaupan ja elintarvikealan yrityksiä. Suurimman nousun mainepisteissä teki kolmanneksi kivunnut Fazer. Kärkipaikkaa pitää jo kolmatta vuotta peräkkäin metsäkoneyhtiö Ponsse.

Maineikkaimpien yritysten kärkikolmikko koki muutoksen, kun Fazer nousi kolmanneksi kiilaten ohi Koneen. Kärkipaikan lunasti itselleen metsäkoneyhtiö Ponsse ja toiseksi sijoittui peliyhtiö Supercell.

Luottamus&Maine-tutkimus 2020 on äärimmäisen mielenkiintoinen koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi. Yritykset joutuivat sopeutumaan nopeasti äkillisiin toimintaympäristön muutoksiin. Pandemian eteneminen on myös vaikuttanut ihmisten odotuksiin suhteessa yrityksiin. Nämä muutokset ja odotukset sekä niihin vastaaminen vaikuttavat yritysten maineisiin erityisellä tavalla.

LÄHDE: Luottamus&Maine Q2/2020. Tutkimukseen vastasi yhteensä 8 974 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 19 110 organisaatioarviota 11.6.-2.8.2020.

Vähittäiskauppa ja elintarvikeala ylittivät suomalaisten odotukset

Vähittäiskaupan ja elintarvikealan organisaatiot onnistuivat parhaiten vastaamaan koronatilanteeseen ja jopa ylittämään odotukset.

“Elintarvike- ja kaupan alan toimijat joutuivat pandemian räjähtäessä stressitestiin. Kyseiset alat muodostavat yhdessä arvoketjun, joiden varassa ihmiset elävät. Erityisesti tämä ketju kuormittui yhteiskunnan sulkeutuessa”, kommentoi T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.

”Näin nopea muutos toimintaympäristössä oli näille toimijoille maineen kannalta sekä uhka, että mahdollisuus. Kysymys ei ole tässä tilanteessa mistään mainetempusta, vaan absoluuttisesta suorituskyvystä, joka yrityksistä tiukan paikan tullen löytyi. Jos tarjonnasta olisi ollut pulaa tai kaupoista olisi tullut koronalinkoja, niin tilanne olisi varmasti erilainen. Nyt tavaraa riitti ja kaupoissa asioiminen koettiin turvalliseksi.”

Kaikista mitatuista yrityksistä eniten mainettaan nosti Fazer.  “Näkemys Fazerista vastuullisena yrityksenä ja positiivisena yhteiskunnan jäsenenä kehittyi korona-aikana positiiviseen suuntaan poikkeuksellisella tavalla. Myös käsitykset Fazerin tuotteista ja uudistumiskyvystä kehittyivät merkittävästi”, Ruokolahti jatkaa.

K-ryhmä ja S-ryhmä maineikkaimpien yritysten joukkoon – finanssialalla tapahtunut nopeaa kehitystä

K-ryhmä ja Ikea nousivat maineessaan yritysten kärkikymmenikköön ensimmäistä kertaa. S-ryhmä palasi Suomen maineikkaimpien yritysten listalle vuoden tauon jälkeen. Viime vuonna kärkikymmenikössä nähtiin vain yksi vähittäiskauppa, Lidl, joka ei mahtunut enää tänä vuonna maineikkaimpien yritysten listalle.

Huonomaineisten listalle paluun tekivät vähittäiskaupoista Stockmann, Kärkkäinen ja H&M. Finanssialan organisaatioista Nordea ja Danske Bank puolestaan onnistuivat nostamaan itsensä pois kymmenen huonomaineisimman yrityksen listalta. Nordean nousu avoimuutta, läpinäkyvyyttä sekä oikein toimimista kuvaavassa hallinnon osa-alueessa oli koko tutkimuskierroksen merkittävin parannus.

 

Lisätiedot

Riku Ruokolahti, kehitysjohtaja
riku.ruokolahti@t-media.fi, 0400 512 200

Harri Leinikka, toimitusjohtaja
harri.leinikka@t-media.fi, 040 505 5001