In English
09.12.2020 in

IKEA on toista vuotta peräkkäin Ruotsin maineikkain yritys

Ruotsin suuren yleisön Luottamus&Maine-tutkimuksen maineikkaimpien yritysten kärkipaikalla on toista vuotta peräkkäin huonekalujätti IKEA. 

Ruotsin kolmen maineikkaimman yrityksen joukossa ovat lisäksi musiikin suoratoistopalvelu Spotify sekä valtio-omisteinen Systembolaget. Kärkipaikan toista vuotta perättäin vienyt IKEA löytyy myös Suomen maineikkaimpien yritysten listan kuudennelta sijalta.

”Ruotsissa yritysten ruotsalaisuudella, kuten Suomessa suomalaisuudella, on kotimarkkinaetu. Maineikkaimpien top 10 -listalla on huomattavan paljon ruotsalaisia yrityksiä”, kertoo T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.

Suomessa IKEA oli ainut vastaavalle hyvämaineisten listalle päässyt ulkomainen yritys.

 

Ruotsin Luottamus&Maine 2020 -tutkimus

 

Ruotsalaiset varovaisempia arvioinnissa – kuluttajabrändit kärjessä

Suomen heikkomaineisimpien listaan verrattuna Ruotsin listalla on paljon kohtuumaineisia yrityksiä. Ruotsin hyvämaineisten listalla ainoastaan IKEA nousi erinomaisen maineen tasolle. Suomessa eriomaisen maineen ansainneita oli neljä: Ponsse, Supercell, Fazer ja Kone.

Ruotsin listalla huonon maineen pistemäärät saivat vain neljä yritystä, selkeästi heikoimpina Ryanair, Lundin Energy ja PostNord. Suomen listalla selkeästi heikkomaineisia yrityksiä on seitsemän: Esperi Care, Terrafame, Caruna, Attendo, Posti, Stockmann ja Nestlé.

“Ruotsalaiset ovat suomalaisia varovaisempia antamaan vahvaa mielipidettä arvioimastaan yrityksestä. Isoin ero on kuitenkin yritysten toimialassa, suomalaiset arvostavat enemmän raskaan teknologian yhtiöitä, ruotsalaiset kuluttajabrändejään”, Ruokolahti avaa tulosta.

 

Ruotsissa työpaikkamielikuvalla suurin vaikutus sidosryhmätukeen

Tutkimuksen meta-analyysi paljasti työpaikkamielikuvan vaikuttavan Ruotsin suuren yleisön yrityksiä kohtaa osoittamaan tukeen kaikkein voimakkaimmin. Suomessa taas maineen yksittäisistä osa-alueista merkitsevin on tuotteet ja palvelut.

Ruotsissa tutkitun yrityskorin kokonaismaine nousi tänä vuonna verrattuna edellisvuoteen: viime vuoden kokonaismaineluku oli 3.29 kun tänä vuonna se kohosi 3.35. Suomessa vastaavat luvut olivat edellisvuonna 3.37 vuonna ja 3.44 vuonna 2020.

”Yhteinen kokemus globaalista pandemiasta muuttaa ihmisten arvoja ja samalla se muuttaa ihmisten odotuksia yrityksiä kohtaan. Suomessa ja Ruotsissa yritykset ovat pystyneet vastaamaan odotuksiin tehokkaasti ja yritysten maineet ovat olleet nousussa”, Ruokolahti tulkitsee kehityksen taustoja.

 


Näin tutkimus toteutettiin

Ruotsin Luottamus&Maine 2020 -tutkimuksen tavoitteena oli tutkia suuren yleisön näkemyksiä Ruotsissa toimivien yritysten maineesta. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin verkkokyselyllä 18.9.-12.10.2020. Kyselyyn osallistui yhteensä 3 702 ruotsalaista.

Julkistetut hyvä- ja heikkomaineisimmat yhtiöt valikoituivat tutkittavien yritysten joukkoon kesällä 2020 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Esitutkimuksessa yli tuhat ruotsalaista nimesi spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista yritystä ja kaksi erityisen heikkomaineista yritystä.

Kolmekymmentä eniten mainintoja saanutta yritystä tutkittiin tarkemmin Luottamus&Maine-mallilla, jossa yrityksen saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona: yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet&palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat ruotsalaiset valtakunnallisesti. Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

 

Lisätietoja

Riku Ruokolahti
Kehitysjohtaja, T-Media Oy
+358 400 512 200
riku.ruokolahti@t-media.fi

Rebecca Kilpeläinen
Tutkija, T-Media Oy
+358 50 467 9777
rebecca.kilpelainen@t-media.fi