In English
Luottamus&Maine 2017
28.9.2017 in

Nokia sai anteeksi – maineella historiallinen nousu

This post is available in Finnish. Please see the original post here.T-Median vuosittainen Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa: Suomen maineikkaimmat yritykset 2017 ovat Kone, Supercell ja Ponsse. Tuloksissa näkyy suomalaisten arvostus teknologiayhtiöitä kohtaan.

Suurimman maineloikan tämän vuoden Luottamus&Maine-tutkimuksessa on tehnyt Nokia. Nokian maineen nousu on korkeampi kuin yhdelläkään toisella yrityksellä koko T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksen historiassa. Yhtiö on edelleen huonomaineisten listalla, mutta mainepistemäärä on kohonnut kohtalaiselle tasolle. T-Media on tutkinut nykyisellä mallilla suomalaisyritysten mainetta vuodesta 2013.

”Matkapuhelinliiketoiminta oli se osa Nokiaa, jonka kansa parhaiten tunsi. Ihmiset kokivat yhtiön epäonnistuneen, kun matkapuhelimista luovuttiin. Epäonnistuminen päätelaitteissa oli suomalaisille kova pala, mutta nyt vaikuttaa siltä, että suuri yleisö on antanut anteeksi ja alkanut kiinnittää huomiota yhtiön uusiin mielenkiintoisiin avauksiin.” T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti kommentoi Nokian maineloikkaa.

Ruokolahden mukaan Nokian maineen nousussa kyse ei ole vain viimeaikaisista yritysostoista tai tuotekehityksestä, vaikka kesän aikana brändin alla myytävät matkapuhelimet ovat palanneet markkinoille. ”Kauppoihin saapuneet kuluttajatuotteet toki vaikuttavat yhtiön maineeseen, vaikka laitteet ovatkin toisen yhtiön kehittämiä ja valmistamia. Tutkituista maineen kahdeksasta eri osa-alueesta eniten on kuitenkin noussut vastuullisuus, josta on tullut Nokia maineen kolmas tukijalka”, Ruokolahti jatkaa.

Finlayson ensimmäistä kertaa maineikkaimpien listalla

Tekstiilivalmistaja Finlayson on noussut verrattain pienenä yhtiönä Suomen maineikkaimpien yritysten kärkikaartiin. Hyvämaineisten yritysten listalla sijalle 6 sijoittunut Finlayson on noussut tapetille rohkealla kampanjoinnillaan ja yhteiskunnallisen keskustelun herättäjänä.

”Meille maine ei ole itsetarkoitus vaan ilahduttava ja ehkä jopa yllättävä seuraus juurien kunnioittamisesta, vahvoista arvoista sekä niiden mukaan elämisestä.” Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila toteaa.

Suomalaiset arvostavat teknologiayhtiöitä

Suomen maineikkaimpien yritysten kärkipaikkaa pitää hissivalmistaja Kone jo kolmatta vuotta peräkkäin. Mobiilipeliyritys Supercell pitää kakkospaikkaa, ja kolmanneksi maineikkaimmaksi on noussut metsäkoneyritys Ponsse.

”Suomalaisten kova arvostus teknologiayhtiöitä kohtaan selittynee yritysten yhteiskunnallisen merkityksen kautta. Teknologiayritykset luovat Suomeen työpaikkoja ja näkyvät kauppataseessa”, Ruokolahti kommentoi.

Tulokset pohjautuvat kesä-heinäkuussa 2017 toteutettuun Luottamus&Maine-tutkimukseen, jonka tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 6 018 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 15 955 yritysarviota.

Hyvämaineiset TOP 10 Yritys Mainepistemäärä Muutos edellisvuodesta
1. Kone 4.12 -0.10
2. Supercell 4.11 -0.09
3. Ponsse 4.11 Uusi!
4. Fazer 3.83 -0.02
5. Google 3.79 Uusi!
6. Finlayson 3.75 Uusi!
7. Pekkaniska 3.72 Uusi!
8. OP Ryhmä 3.70 0.05
9. S-ryhmä 3.66 0.09
10. Valio 3.65 0.06

 

Huonomaineiset
TOP 10
Yritys Mainepistemäärä Muutos edellisvuodesta
10. Nokia 3.09 0.31
9. Nordea 3.00 0.26
8. Telia 2.97 Uusi!
7. VR 2.97 0.15
6. Danske Bank 2.83 Uusi!
5. Nestlé 2.77 0.10
4. Tieto 2.60 Uusi!
3. Posti 2.48 -0.15
2. Caruna 2.28 0.11
1. Terrafame 1.86 Uusi!

 

Lisätiedot:        

Riku Ruokolahti, kehitysjohtaja
riku.ruokolahti@t-media.fi, 0400 512 200

Harri Leinikka, toimitusjohtaja
harri.leinikka@t-media.fi, 040 505 5001

 

Julkistetut hyvä- ja huonomaineisimmat yhtiöt valikoituivat tutkittavien yritysten joukkoon maaliskuussa 2017 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Esitutkimuksessa 1 004 suomalaista nimesi spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista yritystä ja kaksi erityisen huonomaineista yritystä. Näistä 30 eniten mainintoja saanutta yritystä tutkittiin tarkasti Luottamus&Maine-mallilla, jossa yrityksen saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona: yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet&palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Yrityksen saama mainepistemäärä määrittää sen sijoituksen ranking-listoilla.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Koko aineiston tilastollinen virhemarginaali on korkeintaan noin 1.3 %-yksikköä suuntaansa.