Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.
Reputation and Trust Analytics tutki matkailu- ja ravintola-alan mainetta huhtikuussa 2025, jolloin tutkimukseen vastasi yhteensä 2 824 suomalaista.
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nyt nousuaan jo toista vuotta: vuonna 2023 alan maineluku oli 3,20, ja vuonna 2024 se nousi 3,23:een. Tänä vuonna alan kokonaismaineen arvosana on jo 3,28 asteikolla 1–5.
”Vuosi 2021 koronapandemian aikana oli matkailu- ja ravintola-alan maineen huippuvuosi: silloin alan maineluku nousi jopa 3,33:een. Kansa selvästi antoi tuolloin tukensa alan toimijoille haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta. Sen jälkeen alkoi laskusuunta, joka kuitenkin kääntyi viime vuonna. Tänä vuonna toimialan maine on jatkanut nousuaan peräti 0,05 yksiköllä”, kertoo Reputation and Trust Analyticsin asiantuntija Susanna Saarenpää.

Matkailu- ja ravintola-alan kokonaismaineen kehitys vuosina 2018–2025 Luottamus&Maine-mallilla mitattuna.
Matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimuksessa mitattiin myös yksittäisten alan toimijoiden mainetta. Paras maine mitatuista organisaatioista on Tiedekeskus Heurekalla, joka saavutti mittaushistoriansa korkeimman maineluvun: 4,01. Erityisen korkeat arvosanat Heureka saa innovaatioiden sekä tuotteiden ja palveluiden sektoreilla.
“Olemme iloisia ja kiitollisia luottamuksesta. Heureka on olemassa kaikkia varten, ja siksi yritämme jatkuvasti kysyä, kuunnella ja ymmärtää yleisön toiveita sekä odotuksia – ja sitten vielä ylittää ne. Jokaisen uuden sukupolven tai uuden kävijän luottamus on voittamista vailla, ja siihen pyrimme koko Heurekan pätevän porukan voimin”, sanoo Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykoski.
Suurin nousija on Jungle Juice Bar
Eniten mainettaan onnistui parantamaan Jungle Juice Bar, jonka maineluku on nyt 3,52. Nousua edellisvuodesta on lähes kolme kymmenystä: vuonna 2024 yrityksen maine sai arvosanan 3,23. Erityisen paljon Jungle Juice Bar on parantanut mainettaan työpaikka-dimensiossa, jossa arvioidaan työnantajuutta ja sitä, kohteleeko yritys työntekijöitään oikein ja tasapuolisesti.
”On kerrassaan hienoa nähdä, että Jungle Juice Barin kokonaismaine on palautunut lähes syksyn 2023 mediakohua edeltävälle tasolle. Olemme yrityksenä tehneet pitkäjänteistä työtä niin työntekijöiden viihtyvyyden kuin ihmisläheisen johtamiskulttuurinkin eteen, ja tämä työ tuottaa tällä hetkellä erinomaista tulosta. Kahden viime vuoden ajan olemme myös keskittyneet viestimään näistä asioista ulkoisille sidosryhmille aikaisempaa aktiivisemmin”, kertoo Jungle Juice Barin toimitusjohtaja Elli Holappa.
”Maine on niin meille kuin muillekin alan toimijoille erittäin tärkeä asia. Työ maineen eteen on keskeisessä asemassa, sillä ilman asiakkaiden luottamusta edellytykset liiketoiminnalle ovat merkittävästi heikommat. Onnittelen suuresti myös Heurekaa ja kaikkia muitakin alan toimijoita erinomaisesta työstä alan maineen eteen.”
Näin tutkimme
Matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää valittujen alan organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 1.–22.4.2025.
Organisaatioita arvioitiin Reputation and Trust Analyticsin Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 2 824 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Lisätietoja:
Susanna Saarenpää, asiantuntija, Reputation and Trust Analytics
+358 40 706 6019, susanna.saarenpaa@reputationandtrustanalytics.com