In English
10.11.2023 in

Riku Ruokolahti: Mitä T-Mediassa tapahtuu tänään?

 

Tätä kirjoittaessani on maanantai ja T-Mediassa pidetään tiistaipalaveri. Tiistaipalaveri on perinteisesti ollut koko yhtiömme yhteinen lounas, jossa syömme yhteisistä padoista ja vaihdamme kuulumiset. Nyt kohtaamme toisemme digitaalisesti. Korona on pakottanut meidät sopeutumaan. Nimensä palaveri sai aikanaan siitä, että se tavattiin pitää tiistaisin. Nimi pysyi, vaikka päivä vaihtui.

Yhteisöstä ihmeellisen tekevät ihmiset. On vaikeaa kuvitella epätodennäköisempää kokoonpanoa, kuin T-Media tänään. Pieneen perheeseemme mahtuu tohtoreita, diplomi-insinöörejä, peruskoulun opettaja, myynnin osaajia, data-analyytikkoja, tutkimushaastattelijoita, markkinatutkimusosaajia, viestijöitä, biologi, MBA, Tieto-Finlandia-ehdokkuudesta nauttinut historioitsija, erittäin kokeneita seniorijohtajia, laskentatoimen merkonomi ja kansalaisaktivisteja. Paperilla porukka kuulostaa jonkun säätiön rahoittamalta ajatuspajalta. Vain kosmologi puuttuu.

Vaikka porukka on heterogeeninen, tekemisellämme on yhteinen fokus, yhteiset raamit ja yhteinen suunta. Vaikutamme yritysten johtamiseen, ja perustamme tekemisemme tutkittuun tietoon. Olemme asiakkaan puolella mutta datalle uskollisia. Erilaiset ihmiset panevat omat persoonansa ja erikoisosaamisensa yhteiseen tietämyksen pottiin. Tämä tietämys jalostuu edelleen rikkaissa keskusteluissa asiakkaittemme kanssa. Selkärankana kaikelle toimii jatkuvasti laajentuva datapankkimme, joka jatkaa kehityksen ja vaikuttavuuksien luotaamista.

On selvää, että olemme vasta alussa. Tähtimerkit ovat nyt sellaisessa asennossa, että toinen toistamme kiihdyttäen ja näkökulmilla täydentäen kehitämme tietämystämme jatkuvasti. Meillä on se legendaarinen näköalapaikka alan kehitykseen. Kaikki tämä on mahdollistanut tämän kirjan kirjoittamisen.

Kirja keskittyy erityisesti teoriaan ja johtamisen systeemiin ja vähemmän sen varsinaisiin sisältöihin. Viimeksi mainittu lienee se osa-alue, josta opimme jatkossa eniten. Meille kirkastuu väistämättä ajan mittaan, minkälaiset käytännön toimenpiteet tuottavat parhaita tuloksia missäkin tilanteessa ja miksi. Ehkä siinä on seuraavan kirjan aihe.

 


 

Riku Ruokolahti on kirjoittanut käsikirjan yritysten maineesta ja sen johtamisesta. Tässä julkaistu kappale, mitä T-Mediassa tapahtuu tänään?, löytyy käsikirjan neljännestä osiosta: Elämää T-Mediassa ja sen ympärillä.

 

Tutustu Luottamus&Maine-malliin Tilaa käsikirja