Nina Elomaa ja Riku Ruokolahti: ESG, maine ja johtaminen
“Vastuullisuuden johtamisessa on äärimmäisen tärkeää pitää huolta niin vastuullisuuden suorituskyvystä kuin vastuullisuusmielikuvasta, joka yrityksestä tai organisaatiosta syntyy”, S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoo.
T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti on kirjoittanut yhdessä Elomaan kanssa Mihin mainetta tarvitaan? -kirjaan kappaleen ESG:stä, maineesta ja johtamisesta. Asiantuntijavideolla Ruokolahti ja Elomaa kertovat, miten vastuullisuus, maine, ROI ja KPI liittyvät toisiinsa. Katso alta, miten esimerkiksi S-ryhmällä on mitattu vastuullisuuden suorituskykyä.
“Tavoitetila organisaatioilla tulisi olla vastuullisuuden suorituskyvyn ja vastuullisuusmielikuvien suhteen ESG-kuvaajan oikeassa yläkulmassa”, Nina Elomaa kertoo.
Yritysvastuuta työkseen johtavat ihmiset ovat kiinnittäneet huomiota Luottamus&Maine-mallin ESG-näkökulmiin ja alan pioneerit ovat nostaneet mallin tärkeäksi osaksi oman organisaationsa vastuullisuuden mittaristoa. Luottamus&Maine-tutkimusmenetelmä erottelee vastuullisuuteen pohjaavien mielikuvien vaikutuksen liiketoimintaan ja tekee vastuullisuuden liiketoimintavaikutuksia sitä kautta näkyviksi.
T-Median ESG PERCEPTION -mittari seuraa kattavasti organisaation ympäristö- ja yhteiskuntavastuun sekä sosiaalisen vastuun mielikuvia. Mittari kuvaa mielikuvien tasoa ja muutosta yritysvastuun osa-alueilla. Indeksi perustuu T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksen yrityskoriin ja koostuu yli 400 000 vastuullisuusarviosta. Yrityskori edustaa Suomessa toimivia yrityksiä laajasti, systemaattisella jatkuvuusperiaatteella.
Organisaatioille on oman ESG-tilannekuvan lisäksi oleellinen osa raportointia on organisaation omien tulosten vertaaminen toimialakohtaiseen ja yleiseen ESG-indeksiin, jota olemme T-Mediassa seuranneet jo kymmenen vuoden ajan. Lisäksi tarjoamme mahdollisuuden tehdä tarkempaa kilpailijavertailua ESG:n osalta.
Tilaa lukulinkki ESG PERCEPTION -artikkeliin Varaa ESG-esittely
NINA ELOMAA toimii S-ryhmän vastuullisuusjohtajana, ja sitä ennen hän työskenteli vastuullisuusjohtajana Fazer-konsernissa. Elomaa vastaa S-ryhmän vastuullisuusohjelmasta sekä vastuullisuuden strategisesta kehittämisestä ryhmätasolla, huomioimisesta liiketoiminnoissa ja johtamisesta. Nina Elomaalla on yli 20 vuoden kokemus vastuullisuustyöstä. Hän on toiminut aiemmin energia-alalla, ja hänellä on kokemusta hankinnoista sekä liiketoiminnan vetämisestä. Nina Elomaa on WWF Suomen hallituksen ja hallintoneuvoston jäsen sekä kansainvälisen amfori-vastuullisuusverkoston hallituksen jäsen.
RIKU RUOKOLAHTI on T-Median pitkäaikainen kehitysjohtaja, Maineen johtamisen käsikirjan kirjoittaja, Luottamus&Maine-tutkimusmallin pääkehittäjä sekä T-Median hallituksen puheenjohtaja. Riku on lisäksi T-Median sisaryhtiön, yritysten vastuullista liiketoimintaa vauhdittavan Third Rockin, osakas ja hallituksen jäsen.