Marimekko profiloituu median arvioissa laadukkaan johtamisen yrityksenä
T-Median tekemässä Yritysten MediaBarometri -tutkimuksessa selvitettiin toimittajien mielikuvia ja näkemyksiä suomalaisyrityksistä sekä niiden mediaviestinnästä. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 216 suomalaista journalistia. Toimittajat nimesivät tutkimuksessa spontaanisti mielestään parhaan suomalaisen toimitusjohtajan. Yhteensä 17 prosenttia kysymykseen vastanneista nimesi parhaaksi Marimekon nykyisen tai entisen toimitusjohtajan. Parhaan mediaviestijän tittelin itselleen nappasi Valio.
Tutkimuksessa toimittajat antoivat arvionsa Suomen parhaasta toimitusjohtajasta. Maininnat jakautuivat yhteensä 24 ihmiselle, joista kärkikahinoihin nousi kuusi tunnettua nykyistä tai entistä toimitusjohtajaa. Kirkkaimmalle korokkeelle ylsi Marimekon hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila yhdessä OP:n Timo Ritakallion ja Finlaysonin Jukka Kurttilan kanssa. Jokainen edellä mainituista toimitusjohtajista sai 10 prosenttia kysymykseen vastanneiden toimittajien äänistä. Journalistien antamassa avoimessa palautteessa kärkikolmikkoa yhdisti kyky viestiä ja keskustella mediassa aktiivisesti, myös vaikeista asioista.
Toiseksi tutkimuksessa sijoittuivat Marimekon nykyinen toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko, Koneen Henrik Ehrnrooth sekä Supercellin Ilkka Paananen. Jokainen edellä mainituista toimitusjohtajista sai 7 prosenttia kysymykseen vastanneiden toimittajien äänistä. Vuodesta 2015 Marimekon toimitusjohtajana toiminut Tiina Alahuhta-Kasko sai toiseksi eniten mainintoja myös edellisellä, vuoden takaisella tutkimuskierroksella.
”Olen nöyrän iloinen, että Marimekon monivuotinen rakentaminen globaaliksi yhtiöksi palkitaan näin. Olemme voimakkaasti korostaneet vastuullisuutta ja aitoutta johtamisessa ja kaikessa, mitä teemme. Listan kärki saattaa heijastaa myös sitä, että yritysjohdonkin toivotaan osallistuvan rakentavasti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Se olisi mielestäni tervetullutta.”, kommentoi Marimekon hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila.
VALIO PARHAITEN MEDIAVIESTINNÄSSÄ ONNISTUNUT YRITYS
Parhaan toimitusjohtajan lisäksi toimittajat nimesivät yhdestä kolmeen yritystä, jotka ovat heidän mielestään onnistuneet viestinnässään ja toimittajasuhteissaan. Selkeästi eniten mainintoja sai Valio, joka nähtiin helposti lähestyttävänä, aktiivisena ja selkokielisenä viestijänä.Toiseksi eniten mainintoja keräsi Metsä Group ja kolmanneksi OP Ryhmä.
“On mielenkiintoista, että kolmen kärkiyrityksen toiminta ja arvopohja perustuvat osuustoiminnalliseen taustaan ja arvoihin. Ne ovat löytäneet mediaviestintäänsä inhimillisen, yhteisöllisen otteen. Toimittajat, ja myös kuluttajat, odottavat yrityksiltä rehellisen ymmärrettävää vastuullista viestintää, ei mitään strategiaslangia”, sanoo T-Median hallituksen jäsen ja yrityksen vanhempi neuvonantaja Kari Väisänen.
Lisätietoja
Sari Maunula, tutkimusjohtaja
+358 50 409 1543
T-Median MediaBarometrissa tutkittiin toimittajien mielikuvia ja näkemyksiä suomalaisista yrityksistä sekä niiden mediaviestinnästä. Tutkimuskierroksen aikana haastateltiin puhelimitse yhteensä 216 suomalaista toimittajaa. Tiedonkeruu toteutettiin 5.11.2019-24.2.2020. Lisäksi toimittajat arvioivat yrityksiä T-Median Luottamus&Maine -tutkimusmallin avulla.