Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum: Maine on Fazerin kaltaiselle yhtiölle erittäin tärkeä asia
Suomen maineikkain yhtiö vuonna 2023 on Fazer. Yhtiö on ollut Suomen hyvämaineisimpien joukossa menestyksekkäät 11 vuotta. T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti haastatteli Fazerin konsernijohtajaa Christoph Vitzthumia ja otti selvää, miten mainetta johdetaan pitkän historian omaavassa perheyrityksessä.
Fazer ja sen tuotteet ovat suomalaisille tärkeitä. Yrityksen kansallinen tärkeys näkyy myös T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksessa, jota on toteutettu vuodesta 2012. Fazer on onnistunut lunastamaan paikkansa Suomen kymmenen maineikkaimman yrityksen joukossa koko yksitoistavuotisen tutkimushistorian ajan.
Miten mainetta johdetaan huikean historian omaavassa perheyhtiössä?
Kymmenen vuotta Fazerin konsernijohtajana työskennellyt Christoph Vitzthum kertoo Fazerin maineen olevan perheyhtiön 132 vuoden työn tulos. Vitzthum kertoo, että Fazerilla palvellaan asiakkaita mahdollisimman hyvin ja laadukkaasti – kehittäen yhtiön toimintaa yli ajan.
T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti jakaa Vitzthumin käsityksen laadusta ja kertoo maineen olevan merkittävä laadun mittari. Maine huomioi asiakkaat, työntekijät sekä kaikki muut organisaation sidosryhmät. Kaikesta Fazerin tekemisestä syntyy jälki yhteiskuntaan:
“Arvostuksen saaminen edellyttää kovaa suorituskykyä kaikilla mahdollisilla tasoilla”, Ruokolahti sanoo ja onnittelee Fazeria Suomen maineikkaimman yhtiön tuloksen saavuttamisesta.
Fazer elää ajassa, perinteisiin nojaten
Fazerilla on vahva historia ja tunnettuus sen tuotteiden kautta. Perheyrityksen tarina alkaa vuodesta 1891, kun Karl Fazer perusti ranskalais-venäläisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle. Fazerin kehties tunnetuimpien tuotteiden, suklaalevyjen ja -konvehtien, valmistus aloitettiin kolme vuotta myöhemmin vuonna 1894.
Vitzthum kertoo, että historiallisuudestaan ja perinteikkäistä tuotteistaan huolimatta Fazer ei ole museo:
“Meidän täytyy uudistua ja miettiä tulevaisuutta käyttäen historiaamme ja näitä vanhoja tuotteita alustana.”
“On pysyttävä ajassa mukana. Fazer ei ole se sama yritys kuin, mitä se oli viisi tai kymmenen vuotta sitten – saatika 132 vuotta sitten. Yhtiö kehittyy ajan myötä ja vastaa omilla arvoillaan ja lähtökohdillaan kunkin ajan kuluttajakysyntään”, Vitzthum kertoo.
“Paljon puhutaan agiliteetista ja siitä, että yritys kykenee reagoimaan nopeasti uusiin tilanteisiin. Meillä on toisaalta perinteinen, luotettava, turvallinen ja ennustettava Fazer, joka tuo rakastettuja tuotteita ja palveluita kuluttajille. Ja sitten toisaalta meillä on moderni ja ketterä yhtiö, joka pystyy tuomaan myös uusia tuotteita, pelveluita ja ulottuvuuksia kuluttajille. Tämä on hyvä kombo näitä molempia.”
Luottamus&Maine on kokonaisvaltainen mittaristo
Christoph Vitzthum kertoo, että Luottamus&Maine-tutkimus on kokonaisvaltainen mittaristo ja fokusoimalla vain yhteen asiaan on vaikea pääsee kovin korkealle maineen tasolle. Ruokolahtea kiinnostaa, mitä muita oppeja maineen johtamisesta on jäänyt Fazeria kymmenen vuotta luotsanneen Vitzthumin taskuun.
“Tärkeintä on, että yhtiöt keskittyvät siihen omaan tekemiseen: tuotteiden ja palveluiden erinomaisuuteen. Kun puhutaan tuotteista, niin se ei ole meidän kohdalla ainoastaan se maku vaan kokonaiselämys siitä, mitä sen tuotteen ympärillä on”, Vitzthum kertoo.
Vitzthum kokee tärkeänä myös sen, että Fazerin henkilöstö elää yhtiö brändiä ja maailmaa ja viestivät omalta osaltaan sidosryhmille yhtiön tekemisestä.
“Kun teemme omia henkilöstömittauksia, niin ylpeys olla Fazerilla töissä on erittäin korkea. Se on hieno asia, sitä ei saa sekoittaa arroganssilla. Pyrimme pysymään nöyrinä ja avoimina. Haluamme oppia ja kuulla uusia ulottuvuuksia ja ideoita muilta, jotta voimme parantaa omaa tekemistämme.”
Video: Vesa Koivunen