ESG ja yhtiön maine kestävän kasvun ja omistaja-arvon rakentajana -webinaari tallenteena
T-Median juhlavuoden ensimmäisessä tapahtumassa paneuduttiin ESG:n ja maineen vaikutukseen yhtiön omistaja-arvoon, sijoittajien käytökseen, asiakkaiden suosituksiin sekä työvoiman saatavuuteen. Tilaisuus on katsottavissa kokonaisuudessaan tallenteena alta.
Katso webinaaritallenne Lataa webinaarin esitysmateriaali
Boydenin ja T-Median yhteiswebinaari paneutui ESG:n sekä maineen omistaja-arvovaikutukseen ja konkreettisiin keinoihin, joilla hallitus voi ohjata yhtiötä näiden teemojen osalta. ESG:llä tarkoitetaan yhtiöiden ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen sekä hallintotapaan liittyviä asioita: lyhenne tulee englannin kielen sanoista Environmental, Social ja Governance.
Webinaarin paneelikeskusteluun osallistuivat valtionvarainministeriön kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri Leena Mörttinen, Ahlström Capitalin toimitusjohtaja Lasse Heinonen, HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä ja Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jaakko Hirvola.
Data osoittaa vastuullisuustyön tuloksellisuuden
Webinaarin alussa T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka kertoi yhtiön kymmenvuotisen data-analyysin pohjalta, kuinka vahvasti maine- ja vastuullisuusteemat vaikuttavat ihmisten käytökseen.
”Tämä on kymmenes vuosi, kun mittaamme organisaatioita Luottamus&Maine-mallilla Suomessa ja maailmalla. Olemme pystyneet kvantifioimaan maineen vaikutukset ja eristämään sieltä ESG-teemoja sekä laskemaan niille vaikuttavuuksia.”
”Kun otimme Luottamus&Maine-mallin käyttöön tyypillisiä asiakkaitamme olivat vastuullisuus- ja viestintäjohtajat. Tänä päivänä tuloksia käsitellään lähes järjestään johtoryhmissä ja entistä useammin niitä viedään myös hallituksiin – liiketoiminnan kannalta kriittisiä asioita halutaan ymmärtää ja seurata aikaisempaa tiiviimmin”, Leinikka korosti.
Leinikka esitti T-Median datapankin kautta luodun ESG-indeksin 60 suomalaiselle yritykselle. Useita toimialoja edustavan yrityskorin indeksiluku ei ole vielä noussut yli hyvän arvosanan kymmenvuotisen mittaushistorian aikana.
”Indeksi ei ole vielä noussut yli hyvän arvosanan. Siinä on vielä hieman tsempattavaa. Meillä on kuitenkin monia esimerkkejä siitä, että hyvä vastuullisuustyö kannattaa myös liiketaloudellisesti. Esimerkiksi Kesko ja Valmet ovat pystyneet ponnahtamaan hurjasti yli indeksin keskiarvon ja nousemaan omassa ESG-indeksissään vihreälle, kannattavuuttaan kasvattaen.”
Vastuullisuuden rooli strategiassa, sääntelyssä ja rekrytoinnissa
Boydenin Managing Partnerin Carita Lahden vetämässä paneelissa jaettiin kokemuksia ja havaintoja maineen ja ESG:n johtamisesta: mittaroinnista, viitekehyksistä ja regulaation vaikutuksesta.
HKScanin Hemmilä kertoi, että on tärkeä osata mitata relevantteja kysymyksiä. Vastuullisuuden vaikutus tuloslaskelmaan ja taseeseen on ymmärrettävä yrityksessä: ”Ymmärretään ensin, että vastuullisuus on osa strategiaa. Seuraava vaihe on ymmärtää, että vastuullisuus on strategian perusta.”
Leena Mörttinen kertoi puolestaan, että yksityisen sektorin tehtävä on viestiä oma todellisuutensa mahdollisimman selkeästi päättäjille, jotka pohtivat toiminnan sääntelyä.
”Me olemme poliittisemmassa taloudessa. Kukaan ei odota, että markkinat ratkaisisivat ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun vaan sääntelyn kautta haetaan ratkaisua ja nopeutettua prosessia. Sääntely asettaa yrityksille valtavan paineen viestiä selkeästi heidän todellisuudestaan.”
Ahlström Capitalin Lasse Heinonen on törmännyt useisiin tutkimuksiin potentiaalisten työntekijöiden kiinnostuksesta ESG:hen.
”On jo paljon dataa siitä, kuinka tärkeää vastuullisuus on nykyisen henkilöstön sitouttamisessa ja uusien rekrytoinnissa”, Heinonen kertoi.
”Oman ammatin puolesta pitää sanoa, että nuoremmat, alle 45-vuotiaat ja roolista riippumatta, kysyvät yhtiöstä taustatietona, miten vastuullisuus on yhtiössä mukana ja miten se näkyy funktioissa ja liiketoiminnassa”, Carita Lahti jatkoi.
Teknologiateollisuuden Jaakko Hirvola näki, että ympäristöhaasteet ovat kasvattamassa huomattavaa globaalia kysyntää vastuulliselle liiketoiminnalle:
”On valtava bisnesmahdollisuus vastata globaaliin kysyntään nyt kun ilmastonmuutos täytyy pysäyttää. Jos Suomi on 2035 hiilineutraali ja Eurooppa 2050, niin meillä on 15 vuoden etumatka. Se kannattaa hyödyntää ja ottaa maailmanmarkkinat haltuun. Tähän tarvitaan dataa, digitalisaatiota, tehostamista ja tuottavuuden parantamista”.
Lisätietoja
Harri Leinikka, toimitusjohtaja
harri.leinikka@t-media.fi, +358 40 505 5001