In English
[:fi]Sari Kuvaja[:]
12.11.2018 in

Yritysvastuu ajaa strategian keskiöön


Maailma ei kestä loputonta talouskasvun havittelua ympäristömme ja ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella. Tämä on tullut yhä useammalle yrityksellekin selväksi viimeistään hiljattain julkistetun IPCC:n ilmastoraportin myötä. Ei ihme, että vastuullisuus kiinnostaa yrityksiä yhä enemmän.

Ja miksipä ei kiinnostaisi? Lukuisat mittarit osoittavat, että yhteiskunnan ja ympäristön huomioivien organisaatioiden vetovoima lisääntyy ja vastuuttomien elintila supistuu. Yhä useammat sijoittajat arvottavat vastuullista toimintaa senkin vuoksi, että vastuulliset yritykset ovat pitkäjänteisesti ja fiksusti johdettuja. Henkilöstö, asiakkaat, rahoittajat ja lainsäätäjät ovat yhä kiinnostuneempia yrityksen arvoista ja yhteiskuntavastuusta.

Kestävän kehityksen periaatteiden mukainen liiketoiminta tarjoaa lukemattomia bisnesmahdollisuuksia. Liiketoimintalogiikan kannalta on oleellista, että yritykset tunnistavat juuri ne osa-alueet, jotka ovat a) sidosryhmille olennaisia ja b) liiketoiminnalle merkittäviä.

VASTUULLISUUS EI ELÄ IRRALLAAN

Jos vastuullisuustoiminnot ovat erillisiä yrityksen perusliiketoiminnasta, ne jäävät irrallisiksi eivätkä tuota liiketoiminnan näkökulmasta toivottuja hyötyjä. Jos vastuullisuus taas rajoittuu markkinointilähtöisiksi kampanjoiksi, sidosryhmät vaistoavat epäaitouden, ja yritys päätyy viherpesijöiden listalle.

Jotta vastuullisuudesta tulee strategista, sen on oltava mukana kaikessa johtamisessa, myös ylimmän johdon agendalla. Hallituksen ja omistajien on ymmärrettävä, mitä vastuullisuus ylipäätään tarkoittaa toimialalla ja yrityksessä erityisesti.

Vastuullisuus on todennettava tavalla, jonka sidosryhmät hyväksyvät. Käytännössä lähes jokaisen yrityksen on ennen pitkää löydettävä itselleen mittarit, jotka seuraavat vastuullisuuden todellista vaikutusta.

Ilokseni olen T-Mediassa saanut huomata, että erikoisosaamisemme vastuullisuustyössä on otettu hyvin vastaan toimialojensa johtavissa yrityksissä. Emme väsy puhumaan asiasta, joka on lähellä sydäntämme. Kerromme mielellämme todistepohjaisesta metodiikastamme, joka hyödyntää liikkeenjohdon parhaita työkaluja ja ajatusmalleja.

LOPUKSI VAROITUKSEN SANA

T-Median tutkimusdata paljastaa erityisen riskiryhmän yritysten keskuudessa. Maineensa puolesta vaarassa ovat erityisesti yritykset, joiden talous nähdään hyvänä, mutta mielikuvat vastuullisuudesta kyntävät. Vaarana on mainealho, joka kaivaa maata liiketoimintaedellytysten alta. Voidaanko alhosta enää nousta?

Vastaus on kokemustemme mukaan ’kyllä’, jos tahtoa tunnustaa tosiasiat löytyy. Sen jälkeen pitää enää vain tehdä.

Kirjoittaja on T-Median vastuullisuuspalvelujen johtaja Sari Kuvaja.



Kerron mielelläni lisää Vastuullisuuden voimakentästä ja muista palveluistamme. Olethan yhteydessä!

Sari Kuvaja
MMM, vastuullisuuspalvelujen johtaja
T-Media Relations Oy
sari.kuvaja(a)t-media.fi
040 528 2820