Vahva mainealusta luo arvoa
Oli suuri ilo vierailla Paltan aamiaistilaisuudessa kertomassa maineen rakentumisen mekanismeista digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Kiitos asiantuntevalle yleisölle loistavasta keskustelusta!
Alla puheenvuoroni pääkohdat. Lopussa linkki Paltan blogissa julkaistuun pidempään versioon.
Talouden digitalisoituminen on tehnyt aineettomista pääomista, kuten maineesta, yhä merkityksellisempiä liiketoiminnassa. Maine ei kuitenkaan ole itseisarvo. Olennaista on, että maineella on vahva korrelaatio sidosryhmätukeen – eli esimerkiksi ostamiseen ja suositteluhalukkuuteen.
Osto- tai suosittelupäätös vaatii kuitenkin vahvan luottamuksen yrityksen eetokseen, eli sen toiminnan hyväksyttävyyteen. Jos ei voi hyväksyä yritystä, tuote jää ostamatta.
Yrityseetoksen vakiinnuttamisessa tarttuva tarina on avainasemassa. Mainetta kehittävä tarina tulee rakentaa huolella. Hyvä narratiivi huomioi talouden isot kehityslinjat, sen mitä toimialalla tapahtuu sekä yrityksen vahvuudet suhteessa asiakkaiden odotuksiin ja kilpailijoiden toimiin. Esimerkkinä yrityksestä joka on rakentanut eetoksensa ja tarinansa hienosti voisi mainittakoon Finlayson.
Älä hyppää markkinoinnin ja viestinnän tekemiseen ennen kunnollista maineanalyysiä ja -suunnitelmaa. Poltat vain rahaa. Rakenna ensin vahva mainealusta. Sen jälkeen voit odottaa viestinnän ja markkinoinnin panostuksille tuottoa.
– Jirimiko Oranen, toimitusjohtaja, T-Media Relations
- Lue lisää Paltan blogissa
Toimitusjohtaja, T-Media Relations
+358 40 756 6655
jiri@t-media.fi