Turkka Kuusisto kertoo taustoja Postin mainenousulle: ”Lähdimme kehittämään Postia yhdessä, yhteisen suunnan ja tarkoituksen mukaisesti”
T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti haastatteli Finnairille siirtyvää Postin toimitusjohtajaa Turkka Kuusistoa. Posti ponnisti Suomen suurimpaan mainenousuun vuonna 2023: miten maineloikassa onnistuttiin ja millaisen perinnön Turkka jättää siirtyessään uuden työnantajan leiriin?
Postilla on tutkitusti takanaan neljä vuotta maineen nousujohdetta ja yhtiölle kirjattiin vuoden 2023 suurin mainenousu. Posti ponnisti edellisellä Luottamus&Maine-tutkimuskierroksella huikeat 0,18 yksikköä arvosanaan 2,68. Tunnelmat poikkeavat huomattavasti Ruokolahden ja Kuusiston tapaamisesta neljä vuotta sitten. Tapaamisessa käytiin läpi Postin silloisia mainetuloksia.
”Maine oli silloin laskenut monta vuotta peräkkäin. Mielestäni sellaisessa tilanteessa ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin purkaa kyseinen tutkimus ja sen tulokset osiin ja päättää miten siitä eteenpäin”, Turkka Kuusisto muistelee.
Postin kokonaismaineen tulokset olivat laskeneet vuodesta 2016 asti saavuttaen Ruokolahden ja Kuusiston tapaamisen aikaan, neljä vuotta sitten, matalimman yhtiölle mitatun maineen tason, 2,26. Luku on T-Median Luottamus&Maine-mallissa erittäin heikko tulos.
”Tällaisten tulosten vieminen ei ole mitenkään erityisen hauskaa”, Ruokolahti sanoo ja kertoo samalla, että Kuusisto ei jäänyt selittelemään maineen tilannetta vaan ryhtyi heti toimiin. Kuusisto istui kollegoidensa kanssa alas ja käytti useamman tunnin ymmärtääkseen tilanteen, jotta he voisivat luoda toimenpidesuunnitelman maineen ja luottamuksen tason korjaamiseksi.
”Mitä sitä objektiivisen tutkimuksen tuloksia selittelemään. Pikemminkin on syytä istua alas ja pyrkiä ennen kaikkea ymmärtämään, mikä selittää tuloksia ja mitkä ne ajurit tulosten takana on. Ensimmäisenä tunnustimme tosiasiat ja sen jälkeen paneuduimme insinöörimäisesti tuloksiin. Purimme asian osiin ja löysimme ne meidän yritykseemme ja työyhteisöön liittyvät kipukohdat. Sitä kautta loimme selkeän toimenpidesuunnitelman. Samaan aikaan päivitimme yhtiön olemassaolon tarkoituksen, strategian, arvot sekä johtamisperiaatteet. Nämä kaikki ovat tukeneet toisiaan tässä matkalla, ne ovat kulkeneet käsikädessä. Haluaisin nähdä, että tätä kautta tulokset on onnistuttu kääntämään kasvuun”, Kuusisto kertoo.
”Kannatti istua alas”, Ruokolahti sanoo. Postin maine on noussut vuoden 2020 jälkeen joka vuosi kohisten. Luottamus&Maine-tutkimuksen dataan pohjautuen Postin maineessa nähtävät muutokset ovat poikkeuksellisia yritysmaailmassa.
”Totta kai tässä on ollut mukana paljon päättäväisyyttä ja tahdonvoimaa, että tämäkin osa-alue on paremmalla johtamisella käännettävissä laskusuuntaisesta kasvuun”, Kuusisto sanoo.
”Mustan vyön johtamisen temppu” – Postilla on tehty systemaattista työtä maineen kehittämiseksi
Postin maine- ja luottamusluvut neljän vuoden takaa inspiroivat postilaisia panostamaan johtamiseen, Postiin parempana työpaikkana sekä yhtiön vastuullisuuteen. Turkka Kuusisto kertoo, että mainittujen kolmen teeman ympärillä on tehty hyvin systemaattista työtä: sekä isompia toimenpiteitä että arjen pienempiä tekoja.
”Olen hyvin ylpeä kaikista postilaisista ja siitä, että tulokset alkavat nousta hiljalleen”, Kuusisto iloitsee.
Posti on huomattavan iso ja työvoimavaltainen yhtiö: se työllistää noin 17 000 ammattilaista. ”Välillä leikkisästi sanotaan, että Posti on pienen kylän kokoinen”, Kuusisto sanoo ja kertoo, että Postin kokoisessa organisaatiossa, työyhteisössä ja systeemissä muutos vaatii aikaa ja siksi hän on yllättynyt, että käännös maineessa on tapahtunut näin nopeasti.
”Tämä on meidän näkökulmastamme mustan vyön johtamisen temppu”, Ruokolahti kommentoi käännöksen nopeutta.
”Olin ajatellut, että tämä on niin kuin maraton – tai triatlon. Olen pohtinut sitä, että mikä on ollut onnistumisen resepti niin ennen kaikkea se, että me olemme työyhteisönä tulleet tiiviimmäksi ja lähdetty kehittämään Postia yhdessä yhteisen suunnan ja yhteisen tarkoituksen mukaisesti”, Kuusisto sanoo.
Kuusisto kertoo uskovansa, että Postin mainenousun komponentit ovat työyhteisön kehittäminen, parempi johtaminen sekä yhteinen vastuullisuustyö.
T-Median Luottamus&Maine-tutkimus on kokonaislaadun mittari
T-Median Luottamus&Maine-tutkimus on holistisen kokonaislaadun mittari: tutkimuksen mittaustuloksiin vaikuttaa kaikki, mitä yhtiö tekee. Postilla on Suomen laajin jakeluverkosto ja postilaiset käyvät arkipäivisin noin kolmen miljoonan kotitalouden ja yrityksen luona.
”Kaikki teidän prosessinne vaikuttavat mittaustuloksiin. Kaikki interaktiot alkaen rekrytointiprosessista aina palveluprosesseihin, ja lopulta tuotteisiin. Se on valtava viidakko, jossa interaktioita tapahtuu”, Ruokolahti sanoo ja kysyy Kuusistolta, miten Posti on saanut kaikki sidosryhmänsä mukaan muutoksen kyytiin.
”Rehellisyys, avoimuus ja kaksisuuntainen vuoropuhelu. Loppujen lopuksi siinä ei ole sen ihmeellisemmästä asiasta kyse”, Kuusisto kertoo.
Postin maineen merkittävin nousu on tapahtunut työnantajana
Postin Luottamus&Maine-tutkimuksen vuosittaisia mittauksia katsottaessa huomataan, että huomattavinta kehitystä yhtiö on tehnyt maineen työpaikan osa-alueessa. Vuonna 2020 suuri yleisö arvioi Postin työpaikkana erittäin heikolle tasolle (1,82). Vuoteen 2023 mennessä Posti on ponnistanut huikeat 0,68 yksikköä maineen tasolle 2,50.
”Posti on 385 vuotta vanha instituutio ja minulla on ollut etuoikeus johtaa sitä neljä vuotta. Olen samaan aikaan ylpeä ja kiitollinen, että postilaiset ovat onnistuneet luomaan meille tällaisen nousun”, Kuusisto iloitsee.
”Tilanne, jossa aikoinaan aloitin toimitusjohtajana, oli hyvin erilainen. Nyt neljä vuotta myöhemmin haluaisin uskoa ja nähdä, että Posti on erittäin vahvasti omasta tarkoituksestaan elävä organisaatio, jolla on selkeä visio, erittäin kompakti strategia ja ennen kaikkea paremmin voiva työyhteisö, joka on sitä kautta pystynyt luomaan myös parempaa asiakastyytyväisyyttä.”
TURKKA KUUSISTO on suomalainen yritysjohtaja. Hän on toiminut Posti Group Oyj:n toimitusjohtajana 6. helmikuuta 2020 lähtien. Kuusisto siirtyy kesällä 2024 Finnairin toimitusjohtajaksi.
RIKU RUOKOLAHTI on T-Median kehitysjohtaja. Hän on kehittänyt Luottamus&Maine-tutkimusmallin ja valmentaa ylintä johtoa sekä johtoryhmiä kokonaisvaltaiseen maineen johtamiseen.