Matkailu- ja ravintola-alan yritysten maine parantunut korona-ajan vaikeuksista huolimatta
T-Median matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten näkemyksiä ja mielikuvia toimialasta. Tutkimuksesta käy ilmi, että ala on pystynyt vastaamaan suomalaisten odotuksiin korona-aikana.
T-Media on seurannut suomalaisen matkailu- ja ravintola-alan maineen yleistä kehitystä vuodesta 2018 lähtien. Alan maineen kehityksessä on nähtävissä positiivinen trendi: matkailu- ja ravintola-alan yleismaine saa tänä vuonna arvosanan 3.33, kun vielä vuonna 2018 se arvioitiin tasolle 3.09 asteikolla 1–5.
”Mainearvosanan noususta on pystytty pitämään kiinni, vaikka ajat ovat olleet haastavia. Tämä on erityisen tärkeää matkailu- ja ravintola-alalle, sillä maineen vaikutus ihmisten käytökseen, kuten suositteluun ja työnhakuun, on alalla suurempi kuin Suomessa toimivilla yrityksillä keskimäärin”, T-Median matkailu- ja ravintola-alan tutkimuskierroksesta vastannut tietojohtamisen asiantuntija Elisa Runsas kertoo.
Vahvuudet uudistumiskyky ja vastuullisuus – työnantajakuvassa kehitettävää
Matkailu- ja ravintola-alan maine on parantunut vuoden aikana lähes kaikilla maineen kahdeksalla osa-alueella. Alan maineen vahvimmat osa-alueet ovat uudistumiskyky ja vastuullisuus.
“Matkailu- ja ravintola-alalla on jouduttu mukauttamaan toimintaa huomattavasti lyhyessä ajassa. Tämä on vahvistanut suomalaisten käsityksiä siitä, että alan yritykset ovat uudistumiskykyisiä ja innovatiivisia”, Runsas sanoo.
“Vaikka matkailu- ja ravintola-alan yritykset ovat olleet korona-aikana erityisen huomion kohteena, tutkimus osoittaa, että suomalaiset näkevät alan yritykset vastuullisina toimijoina. Vastuullisuuden arvosanassa on tapahtunut jopa selkeä nousu edellisen vuoden aikana.”
Matkailu- ja ravintola-alan maineen suhteellinen heikkous ovat edelleen mielikuvat alan yrityksistä työpaikkana. Työnantajamielikuvaa mittaavan osa-alueen yleisarvosana on kehittynyt suotuisasti vuodesta 2018 asti, mutta se jää edelleen selvästi jälkeen Suomessa toimivien yritysten yleisarvosanasta tällä osa-alueella.
“Mielikuva mara-alan yrityksistä työnantajina on kehittynyt, mutta ei riittävästi. Korona-ajan lomautukset ovat saaneet henkilökuntaa siirtymään sekä kouluttautumaan uusille aloille, ja osaavista ammattilaista on tällä hetkellä pulaa. Tilanne luo alan yrityksille entistäkin enemmän painetta kehittyä työnantajina ja seurata työnantajamielikuvan muutosta”, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka sanoo.
Tutkimuksen toteutus
Tulokset pohjautuvat huhti–toukokuussa 2021 toteutettuun matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine -tutkimukseen, jossa selvitettiin Suomessa toimivien alan organisaatioiden mainetta suomalaisten keskuudessa.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 2 426 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Lisätietoja:
Harri Leinikka, toimitusjohtaja, T-Media
+358 40 505 5001, harri.leinikka@t-media.fi
Elisa Runsas, sales lead, T-Media
+358 50 468 8849, elisa.runsas@t-media.fi