17.01.2020 / by T-Media / In

Fazerin vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa: ”Mainetta pitää johtaa niin, että se tuo lisäarvoa yritykselle”

 

”Maineella on valtavan iso merkitys yrityksille. Maine on jotain, mitä pitää johtaa. Maine on pääomaa”, tiivistää maineen olemuksen Fazerin vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.

Nina Elomaa
Vastuullisuusjohtaja, Fazer
Kestävyys-, yritysvastuullisuus- ja ympäristöjohtamisen konkari ja sidosryhmäsuhteiden asiantuntija. Opintotausta energia- ja ympäristöasioissa, tehnyt pitkään töitä vastuullisuuden parissa.

KATSO SARJAN KAIKKI JAKSOT LUOTTAMUS&MAINE AKATEMIA -SIVUILTA.

 


Ja koska maineella on arvoa, on tietenkin oleellista kysyä, miten tätä arvoa voi kasvattaa. Kysymys kiinnostaa varmasti jokaisen yrityksen osakkeenomistajia.

”Maineen johtaminen ole sen kummempaa kuin minkään muunkaan asian johtaminen.”

”Olemme ehkä turhankin paljon miettineet mainetta riskin tai maineen menettämisen kautta. Aika harvoin lähdetään siitä, että mainetta pitää kasvattaa – tai että mainetta voisi johtaa niin, että se tuo lisäarvoa. Koen tärkeäksi, että tätäkin puolta lähdetään viemään eteenpäin”, Elomaa sanoo.

Elomaa muistuttaa, ettei maineen johtaminen ole sen kummempaa kuin minkään muunkaan asian johtaminen.

Tämä tarkoittaa aivan ensimmäiseksi sitä, että maineesta pitää puhua. Yrityksen johdon täytyy ymmärtää, mitä maine tarkoittaa ja mikä on sen strateginen merkitys.

Maineen johtaminen lähtee liikkeelle johdon sitouttamisesta, mutta se ei vielä riitä. Keskusteluja maineesta on tarpeen käynnistää ja pitää yllä yrityksen kaikilla tasoilla.

”Ei pidä ajatella, että maine on johtoryhmätason tai hallitustason tai omistajien asia, vaan se on jokaisen työntekijän asia. Jokainen luo sitä mainetta joka hetki. Maineeseen liittyviä elementtejä täytyy ylläpitää osana operatiivista toimintaa, jolloin se on myös operatiivista johtamista.”

Elomaa toteaa, että maine ei tietenkään ole mikään itsestäänselvä asia. Jotta käsite ja sen sisällöt konkretisoituisivat, mainetta pitää mitata.

Kun mainetta mitataan, sen kehitystä voidaan järjestelmällisesti seurata ja analysoida – ja johtaa.

”Pistä mainemittarisi ja mainetuloksesi näkyviin.”

”Johtoryhmissä ei ole aikaa tuntisotalla pohtia aiheita. Siellä pitää pystyä systemaattisesti seuraamaan, missä kohtaa me olemme ja miltä meidän maineemme näyttää, ja analysoimaan syitä siihen. Sitä kautta asioita pystytään viemään eteenpäin sekä strategisella että operatiivisella tasolla.”

Mutta miten maine tuodaan operatiiviselle tasolle ja pidetään se siellä osana jokapäiväistä työtä?

”Yksi tapa on näkyväksi tekeminen: pistä mainemittarisi ja mainetuloksesi näkyviin. Näytä niitä joka puolella: infotaululla, info-tv:llä – ihan niissä normaaleissa kanavissa, joissa viestit muistakin yrityksen tapahtumista, kuten henkilömuutoksista tai ruokalistoista.”


Teksti: Anu Räsänen

Videoiden tuotanto: Vesa Koivunen, Harri Leinikka, Tuuli Pohjola ja Riku Ruokolahti.

T-MEDIA OY

EVIDENCE BASED REPUTATION ADVISORY

ETELÄINEN MAKASIINIKATU 4 A, 2 krs. 00130 HELSINKI

© T-MEDIA 1997 - 2020