Yritysten maine syntyy vastuullisista teoista
Suomen maineikkain yritys on toista vuotta peräkkäin metsäkoneyhtiö Ponsse, paljastaa T-Median tekemä vuosittainen Luottamus&Maine-tutkimus. Hoiva-alan yritysten maine on samaan aikaan syöksynyt jyrkästi.
Maineikkaiden kärkikolmikko piti pintansa edellisvuodesta: Suomen maineikkain yritys vuonna 2019 on metsäkoneyhtiö Ponsse, hissi- ja liukuporrasyhtiö Kone nousi listauksen kokonaistuloksissa toiseksi peliyhtiö Supercellin luovuttaessa sille viimevuotisen hopeasijansa ja siirtyessä listauksen kolmanneksi.
Luottamus&Maine-tutkimuksessa yritysten maine selvitetään tutkimalla suuren yleisön mielikuvia yrityksistä kahdeksan eri osatekijän avulla. Arvioitavat maineen osa-alueet ovat: vastuullisuus, hallinto, johto, talous, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut sekä työnantajakuva. Yritykset, jotka kansalaiset arvioivat osatekijöiden pohjalta yhteismitallisesti vahvimmiksi ovat Suomen maineikkaimpia yrityksiä.
Vahva omistajuus ja väsymätön kehitys nostavat yritysten mainetta
Tutkimuksessa viiden maineikkaimman yhtiön joukosta neljällä yhtiöllä on perheyritystausta. Asetelma poikkeaa suomalaisen elinkeinoelämän yleisestä rakenteesta.
”Vaikka perheyhtiöt ovat merkittävä osa elinkeinoelämää, tulosta voi sanoa huomattavaksi yliedustukseksi”, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti toteaa.
”Maineen johtaminen on monilla perheyrityksillä osa yrityksen historiallista toimintakulttuuria ja se on selkeästi nähtävissä myös tutkimustuloksissamme.”
Perhetaustaiset yhtiöt käytettävät usein termiä perheyhtiön kvartaali. Termillä tarkoitetaan kahtakymmentäviittä vuotta, kun yleisimmin kvartaali tarkoittaa kolmen kuukauden ajanjaksoa pörssinoteerattujen yritysten raportoinnissa.
”Mielestäni perheyhtiöiden kvartaali kuvastaa hienosti näiden yritysten suhtautumista johtamiseen. Tämän kaltainen, pitkän tähtäimen ajattelu edellyttää kestävien ja vastuullisten valintojen tekemistä ja niiden kanssa elämistä yhdessä yrityksen sidosryhmien kanssa”, Ruokolahti toteaa.
”Onnistuessaan vastuullinen johtaminen palautuu yritykselle takaisin sidosryhmien luottamuksena ja mainepääomana,” Riku Ruokolahti kiteyttää.
Hoiva-alan kriisi näkyy maineluvuissa
Keväällä hoivaskandaalissa ryvettynyt Esperi Care päätyi ensimmäistä kertaa huonomaineisten joukkoon ja sille mitattiin tämän vuoden heikoin mainepisteluku.
Hoiva-alan mainekriisi on nähtävissä Luottamus&Maine-tutkimuksen tuloksissa: jo viime vuonna huonomaineisten listalle joutunut hoivapalveluyritys Attendo on kokenut Luottamus&Maine-tutkimuksen mittaushistorian kovimman pudotuksen. Viime vuonna huonomaineisten yritysten listalle uutena tulokkaana tullut Attendo on vuoden sisällä pudottanut mainepistemääräänsä raskaasti.
”Yksityisen hoiva-alan skandaalit sekä taustalla jylläävä poliittinen ja eettinen keskustelu heijastuvat tutkimuksemme tuloksiin. Hoiva-alan yritykset ovat lähellä ihmistä ja arkeamme”, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka toteaa.
Hyvämaineiset Top 10, Luottamus&Maine 2019 |
|||
Sijoitus | Yritys | Arvosana | Muutos edellis- vuodesta 2018 |
1. | Ponsse | 4.10 | -0.16 |
2. | KONE | 3.98 | -0.03 |
3. | Supercell | 3.97 | -0.08 |
4. | Pekkaniska | 3.89 | Uusi! |
5. | Fazer | 3.79 | -0.05 |
6. | Fiskars-konserni | 3.75 | Uusi! |
7. | OP Ryhmä | 3.65 | -0.03 |
8. | Valio | 3.65 | 0.03 |
9. | Lidl | 3.64 | Uusi! |
10. | Marimekko | 3.63 | -0.02 |
Huonomaineiset Top 10, Luottamus&Maine 2019 |
|||
Sijoitus | Yritys | Arvosana | Muutos edellis-vuodesta 2018 |
10. | Nordea | 2.93 | 0.11 |
9. | Tieto | 2.91 | 0.08 |
8. | Danske Bank | 2.88 | Uusi! |
7. | 2.87 | Uusi! | |
6. | Nestlé | 2.84 | -0.17 |
5. | Posti | 2.33 | -0.12 |
4. | Caruna | 2.31 | 0.07 |
3. | Terrafame | 2.19 | 0.29 |
2. | Attendo | 2.12 | -0.57 |
1. | Esperi Care | 1.89 | Uusi! |
Lisätiedot
Riku Ruokolahti, kehitysjohtaja
riku.ruokolahti@t-media.fi, 0400 512 200
Harri Leinikka, toimitusjohtaja
harri.leinikka@t-media.fi, 040 505 5001
Näin tutkittiin
Tulokset pohjautuvat kesä-heinäkuussa 2019 toteutettuun Luottamus&Maine-tutkimukseen, jonka tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 9 577 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 20 034 yritysarviota.
Julkistetut hyvä- ja heikkomaineisimmat yhtiöt valikoituivat tutkittavien yritysten joukkoon huhtikuussa 2019 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Esitutkimuksessa 1 072 suomalaista nimesi spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista yritystä ja kaksi erityisen heikkomaineista yritystä. T-Media ei ohjaa valittavien yhtiöiden valintaa.
Kolmekymmentä eniten mainintoja saanutta yritystä tutkittiin tarkemmin Luottamus&Maine-mallilla, jossa yrityksen saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona: yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet&palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Koko aineiston tilastollinen virhemarginaali on korkeintaan noin 1.0 %-yksikköä suuntaansa.