In English
Posted on 08.2.2017 in

Apparatchiks as business advisorsPolitiikan kasvatit onnen oraakkeleina

We recently analysed the strategic capabilities of several Finnish communications agencies. Why is an agency good at something, and where does this capability come from? And how do agencies leverage these capabilities? The picture of the Finnish comms agency landscape turned out to be one-sided.

In many of the old communications agencies, political ex-apparatchiks now occupy key positions.

They say that the political culture has entered a post-truth age. Emotions rule over logic, and facts do not matter. At the centre of rhetoric are injustice, inequality… and of course there must be the bad guy. There’s no hero without the bad guy, after all.

In the background, power struggles are being played out. Support is the much sought-after transactional currency. If you like power, the world of politics is an attractive choice.

But how do the mechanics of politics work in the world of business?

In building your societal relations, you can indeed set your aim for the short haul. But in business, the bad guy is a tough proposition to sell. Blaming others has rarely yielded great results.

No major business can completely overturn its business logic every four years, whereas in politics this seems a viable modus operandi. A company should not promise something that it cannot deliver in a four years’ time, because this would lead into losing customers as soon as delivery fails.

Your Average Joe’s cash is a pragmatic resource. People who must carry business risk expect sustainable and professional business management advice. They want advisors who are capable of strategic analysis, and who use global gold standard practices, and who support well-grounded decision making.

It is not easy for a business to break free from its investments and commitments. A sustainable business creates value for its customers, employees, to society – and ultimately to its owners. Solving this equation according to best practices is global business knowhow.

Why did we set up a communications unit called T-Media Relations? The reason is simple. Besides of communications chops, the Finnish communications ecosystem needs global business knowhow. We are certified in having both. With this combination, we want to help Finnish corporate communications to excel.

Want to hear more? Please contact:

Riku Ruokolahti
Chairman, T-Media
MBA, Henley Business School
riku.ruokolahti@t-media.fi
+358 400 512 200Analysoimme taannoin Suomessa toimivien viestintätoimistojen strategista osaamista. Miksi jokin toimisto on erinomainen jossakin? Mistä tämä kyvykkyys juontaa juurensa? Miten kykyjä tällä hetkellä hyödynnetään? Suomalaisesta viestintätoimistoavaruudesta piirtyi melko yksipuolinen kuva.

Useiden vanhojen viestintätoimistojen avainpaikkoja kansoittavat poliittisen järjestelmän kasvatit, joilla ei välttämättä ole lainkaan ensikäden kokemusta liiketoiminnan johtamisesta.

Poliittisen kulttuurin sanotaan kääntyneen totuuden jälkeiseen aikakauteen. Tunteet voittavat järjen, eikä totuudella ole merkitystä. Retoriikan keskiössä ovat epäkohdat, eriarvoisuus… ja rosvo, jonka syyksi kaikki luetaan. Kukaan ei voi olla sankari, jos rosvo puuttuu. Taustalla pelataan valtapeliä, jossa valuuttana toimii kannatus. Politiikka on vetovoimainen areena, jos valta kiinnostaa.

Entä miten poliittisen areenan opit pelaavat liiketoiminnassa?

Yhteiskuntasuhteiden kannalta voivat toki pelatakin, ainakin lyhyellä tähtäimellä. Tämä ei kuitenkaan sellaisenaan riitä rakentamaan kannattavaa liiketoimintaa. Liike-elämässä harvoin menestyy osoittelemalla muualle. Yritykselle ei myöskään ole edullista muuttaa liiketoimintamalliaan neljän vuoden välein tai luvata jotain, mitä ei sopimuksen teon jälkeen pystykään toimittamaan.

Uskallan väittää, että liiketoiminnan lainalaisuuksien ymmärtäminen edellyttää ainakin kahta asiaa: soveltuvaa koulutuspohjaa, joka varmistaa riittävän analyyttisen ja strategisen tason kyvykkyyden, sekä raakaa käytännön kokemusta yritysten perustamisesta, kasvattamisesta ja johtamisesta.

Yksityinen fyrkka on pragmaattinen hyödyke. Tällä tarkoitan, että ne, jotka kantavat liiketoiminnan riskit, edellyttävät kestävää ja ammattimaista liikkeenjohtamista. He vaativat, että strategiset analyysit osataan tehdä maailman parhaiden käytäntöjen mukaan, ja että niistä seuraa selkeitä ja hyvin perusteltuja päätöksiä. Yritys ei pääse tekemisistään, investoinneistaan ja sopimuksistaan irti. Kestävä liiketoiminta tuottaa arvokkaita asioita asiakkailleen, henkilöstölleen, ympäröivälle yhteiskunnalle – ja viime kädessä omistajilleen. Tämän yhtälön hallitseminen tutkitusti toimiviin malleihin ja menetelmiin perustuen on kansainvälisen tason liiketoimintaosaamista.

Miksi perustimme viestintätoimiston nimeltä T-Media Relations? Syy on yksinkertainen. Suomen viestintäavaruus tarvitsee viestintäosaamisen lisäksi kansainvälisen tason liiketoimintaosaamista, ja meillä on molempia. Haluamme tuoda tämän yhdistelmän suomalaisen yritysviestinnän tueksi ja avuksi. Tarkempaa tietoa palveluvalikoimastamme löydät tuotesivuiltamme.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä:

Riku Ruokolahti
T-Median hallituksen puheenjohtaja
MBA – Henley Business School
riku.ruokolahti@t-media.fi
+358 400 512 200