MIkä on MediaBarometri?
MediaBarometri on työkalu mediaviestinnän kehittämiseen. Sen avulla kartoitetaan toimittajien käsityksiä organisaation mediaviestinnästä ja maineesta.
Tutkimus itsessään on kolmivaiheinen. Yhtäältä se tutkii journalistien näkemyksiä mediaviestinnästä yleisellä tasolla ja mittaa tutkittavan organisaation tunnettuutta jorunalistien keskuudessa. Toisaalta sen avulla seurataan hyvin tarkkaan toimittajien käsityksiä tutkittavan organisaation operatiivisesta mediaviestinnästä ja sen toimivuudesta. Kolmantena mittaamme tutkittavan organisaation maineen Luottamus&Maine-tutkimusmallillamme.
Yleisellä tasolla MediaBarometri auttaa ymmärtämään, miten journalistit tutkittavan organisaation näkevät ja sitä käsittelevät. Käytännössä organisaation on Mediabarometrin havaintojen avulla mahdollista vaikuttaa oman medianäkyvyytensä määrään ja sävyyn.
MediaBarometri tarjoaa
- tiedon tutkittavan organisaation tunnettuudesta journalistien keskuudessa
- kokonaisvaltaisen mittariston, joka selvittää, miten hyvin organisaatio hoitaa mediasuhteitaan
- mediaviestinnän toimivuuden indeksin, joka kuvaa organisaation mediaviestinnän onnistumista kokonaisuutena ja suhteessa muihin organisaatioihin
- ymmärryksen organisaation maineesta, odotuksista ja luottamuksesta toimittajien keskuudessa
- avointa palautetta toimittajilta suoraan tutkittavalle organisaatiolle.
Kenelle MediaBarometri sopii?
MediaBarometri on suunniteltu ja räätälöity yrityksille, julkishallinnon organisaatioille, työmarkkinajärjestöille ja liitoille. Tutkimus on tarkoitettu toimijoille, jotka ovat kiinnostuneita saamaan palautetta ja kehittämään mediaviestintäänsä.
Organisaation viestintäyksikkö voi MediaBarometrin tulosten pohjalta arvioida, kuinka hyvin se on onnistunut operatiivisessa mediasuhteiden hoidossa. Johdolle MediaBarometri tarjoaa profiilikuvan siitä, millaisena yritys tai yhteisö ja sen toiminta toimittajien silmissä näyttäytyy.
Media voi olla ystävä
Katso alla olevasta videosta T-Median vanhemman asiantuntija Kari Väisäsen näkemykset MediaBarometrin eduista ja Karin pitkään päätoimittajakokemukseen perustuvat arvokkaat vinkit mediasuhteiden kehittämiseen:
MediaBarometri on auttanut jo yli 300 organisaatiota mediasuhteidensa kehittämisessä. Asiakkaisiin lukeutuu yrityksiä, toimiala- ja työmarkkinajärjestöjä sekä julkisen sektorin organisaatioita. Monet asiakkaamme ovat kytkeneet MediaBarometrin tulokset omiin kannustinjärjestelmiinsä.
Ota yhteyttä
Sari Maunula, Tutkimusjohtaja
Sari johtaa T-Median tutkimustoimintaa. Sari on aiemmin työskennellyt Taloustutkimuksessa ja Aegis Mediassa tutkimuspäällikkönä. Sarilla on pitkä kokemus brändi- ja mainetutkimuksista sekä henkilöstötutkimuksista.
Ota yhteyttä