08.02.2017 / by admin / In

Politiikan kasvatit onnen oraakkeleina

Analysoimme taannoin Suomessa toimivien viestintätoimistojen strategista osaamista. Miksi jokin toimisto on erinomainen jossakin? Mistä tämä kyvykkyys juontaa juurensa? Miten kykyjä tällä hetkellä hyödynnetään? Suomalaisesta viestintätoimistoavaruudesta piirtyi melko yksipuolinen kuva.

Useiden vanhojen viestintätoimistojen avainpaikkoja kansoittavat poliittisen järjestelmän kasvatit, joilla ei välttämättä ole lainkaan ensikäden kokemusta liiketoiminnan johtamisesta.

Poliittisen kulttuurin sanotaan kääntyneen totuuden jälkeiseen aikakauteen. Tunteet voittavat järjen, eikä totuudella ole merkitystä. Retoriikan keskiössä ovat epäkohdat, eriarvoisuus… ja rosvo, jonka syyksi kaikki luetaan. Kukaan ei voi olla sankari, jos rosvo puuttuu. Taustalla pelataan valtapeliä, jossa valuuttana toimii kannatus. Politiikka on vetovoimainen areena, jos valta kiinnostaa.

Entä miten poliittisen areenan opit pelaavat liiketoiminnassa?

Yhteiskuntasuhteiden kannalta voivat toki pelatakin, ainakin lyhyellä tähtäimellä. Tämä ei kuitenkaan sellaisenaan riitä rakentamaan kannattavaa liiketoimintaa. Liike-elämässä harvoin menestyy osoittelemalla muualle. Yritykselle ei myöskään ole edullista muuttaa liiketoimintamalliaan neljän vuoden välein tai luvata jotain, mitä ei sopimuksen teon jälkeen pystykään toimittamaan.

Uskallan väittää, että liiketoiminnan lainalaisuuksien ymmärtäminen edellyttää ainakin kahta asiaa: soveltuvaa koulutuspohjaa, joka varmistaa riittävän analyyttisen ja strategisen tason kyvykkyyden, sekä raakaa käytännön kokemusta yritysten perustamisesta, kasvattamisesta ja johtamisesta.

Yksityinen fyrkka on pragmaattinen hyödyke. Tällä tarkoitan, että ne, jotka kantavat liiketoiminnan riskit, edellyttävät kestävää ja ammattimaista liikkeenjohtamista. He vaativat, että strategiset analyysit osataan tehdä maailman parhaiden käytäntöjen mukaan, ja että niistä seuraa selkeitä ja hyvin perusteltuja päätöksiä. Yritys ei pääse tekemisistään, investoinneistaan ja sopimuksistaan irti. Kestävä liiketoiminta tuottaa arvokkaita asioita asiakkailleen, henkilöstölleen, ympäröivälle yhteiskunnalle – ja viime kädessä omistajilleen. Tämän yhtälön hallitseminen tutkitusti toimiviin malleihin ja menetelmiin perustuen on kansainvälisen tason liiketoimintaosaamista.

Miksi perustimme viestintätoimiston nimeltä T-Media Relations? Syy on yksinkertainen. Suomen viestintäavaruus tarvitsee viestintäosaamisen lisäksi kansainvälisen tason liiketoimintaosaamista, ja meillä on molempia. Haluamme tuoda tämän yhdistelmän suomalaisen yritysviestinnän tueksi ja avuksi. Tarkempaa tietoa palveluvalikoimastamme löydät tuotesivuiltamme.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä:

Riku Ruokolahti
T-Median hallituksen puheenjohtaja
MBA – Henley Business School
riku.ruokolahti@t-media.fi
+358 400 512 200

T-MEDIA OY

EVIDENCE BASED REPUTATION ADVISORY

ETELÄINEN MAKASIINIKATU 4 A, 2 krs. 00130 HELSINKI

© T-MEDIA 1997 - 2019