SUOMALAISTEN LUOTTAMUS YRITYKSIIN LASKUSSA

T-Median vuosittaisessa Luottamus&Maine-tutkimuksessa Suomen maineikkaimman yrityksen ykkössijaa pitää Kone – kolmen parhaan joukkoon nousivat  Supercell ja Fazer. Usean vuoden tutkimusdata paljastaa merkittävän laskutrendin suomalaisten yrityksiä kohtaan osoittaman luottamuksen tasossa.

Tutkimukseen pohjautuvaan neuvonantoon erikoistunut T-Media on seurannut Suomessa toimivien yritysten maineen kehitystä yli kymmenen vuoden ajan. Viimeisen neljän vuoden aikana kerätty yli 18 000 yritysarvion data paljastaa laskusuuntaisen trendin kansalaisten luottamuksessa vertailukorissa mukana olleita Suomessa toimivia isoa yrityksiä kohtaan.

Kuvaaja: Luottamus&Maine 2016. Yritysten luottamusarvosana perustuu neljän vuoden aikana kerättyihin yli 18 000 erilliseen yritysarvioon asteikolla yhdestä viiteen, jossa viisi on suurinta luottamusta kuvaava arvosana ja yksi heikoin.

Kuvaaja: Luottamus&Maine 2016. Yritysten luottamusarvosana perustuu neljän vuoden  aikana kerättyihin yli 18 000 erilliseen yritysarvioon asteikolla yhdestä viiteen, jossa viisi on suurinta luottamusta kuvaava arvosana ja yksi heikoin. Luottamuspisteet on laskettu vertailukorissa olleiden 23 ison Suomessa toimivan yrityksen arvioista.

 

Suomessa toimivien yritysten maineen osa-alueista vastuullisuudella ja erityisesti yhtiöiden toiminnan avoimuudella, läpinäkyvyydellä sekä oikein toimimisella on huomattava tilastollinen yhteys kansalaisten luottamuksen tasoon.

– Näillä kriittisillä alueilla yritykset eivät ole pystyneet parantamaan toimintaansa ja yhteiskunnallista vuorovaikutustaan yhtä nopeasti kuin suomalaisten odotukset ovat nousseet. Kansan arvojen ja yritysten toiminnan välinen juopa on kasvanut, kyse ei ole vain tuoreista Nokian Renkaita, Carunaa, Nordeaa tai Volkswagenia koskeneista mainekriiseistä. Ilmiötä voi kuvailla huolestuttavaksi, sanoo T-Media Relationsin toimitusjohtaja Jirimiko Oranen.

Luottamuksen lasku kansan parissa johtaa pahimmillaan siihen, että yritys tai koko toimiala menettää yhteiskunnallisen hyväksyttävyytensä.

– Yritykselle sosiaalisen toimiluvan kadottaminen on kuin ajokortin menetys taksinkuljettajalle. Liiketoiminnan harjoittaminen on vaikeaa, jos toimintaympäristö hyllyttää liiketoimintalisenssin, Oranen toteaa.

– Kansainvälisissä, menestyvissä organisaatiossa maine on hallitustyön agendalla ja myös suomalaisten yritysten kannattaa ottaa aihe vakavasti. Maine on aineetonta pääomaa ja yksi kilpailukyvyn perustekijöistä. Kadotettu luottamus ja maine peilautuvat ikävällä tavalla tuloksentekokykyyn. Hyvämaineinen yritys saa parempia työntekijöitä, edullisempaa pääomaa, asiakkaiden suositukset ja yhteiskunnan tuen toiminnalleen, Oranen kommentoi.

OP RYHMÄ NOSTEESSA – NORDEA SUKELTAA

Suomen hyvämaineisimman yrityksen tittelin vei hissiyhtiö Kone jo toista vuotta peräkkäin. Peliyhtiö Supercell jäi toiseksi pienellä erotuksella. Ikoniset suomalaisyhtiöt Fazer ja Fiskars sijoittuivat järjestyksessä kolmanneksi ja neljänneksi.

suomen_maineikkain_yritys_2016

Suomen maineikkain yritys 2016 -gaalan yritysedustajat Supercellin Frida Johansson (vas.), Koneen Max Alfthan ja Fazerin Leena Majamäki sekä tilaisuuden pääpuhuja Perheyritysten Liiton Leena Mörttinen. Kuvaaja: Niko Jekkonen

– Neljän kärjessä on nähtävissä suomalaisten arvostus kasvollista omistajuutta ja perheyhtiöiden toimintatapoja kohtaan, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka kertoo. Osuustoiminnalliset yhtiöt ovat myös onnistuneet vakiinnuttamaan paikkansa kärkisijoitusten tuntumassa: OP Ryhmä, Valio ja S-ryhmä löytyvät hyvämaineisten yritysten sijoilta 5-7.

Finanssialalla on kuitenkin nähtävissä harvinainen muutos: finanssiryhmä OP on noussut Suomen viidenneksi maineikkaimmaksi yritykseksi, kun samaan aikaan Nordea on pudonnut huonomaineisten listan viidenneksi.

– Tyypillisesti koko toimialan maine kehittyy samaan suuntaan. Esimerkiksi paljon parjatut Stora Enso ja UPM ovat nousseet pois huonomaineisten yhtiöiden listalta. Finanssialalla on puolestaan nähtävissä kaksijakoinen muutos, Leinikka toteaa.

– OP on onnistunut välttämään Panama-kohun negatiiviset vaikutukset, saanut nostetta kotimaisuudestaan ja osuustoiminnastaan sekä pystynyt osoittamaan uudistumiskykyä laajentumalla uusille aloille. Nordean maineen pudotus on taas historiallisen suuri luottamuksen kannalta tärkeimmässä avoimuutta, läpinäkyvyyttä ja oikein toimimista kuvaavassa osa-alueessa.

Tulokset pohjautuvat kesä-heinäkuussa 2016 toteutettuun Luottamus&Maine-tutkimukseen, jossa yrityksiä arvioitiin kahdeksan maineen eri osa-alueen kautta: hallinto, talous, johto, innovaatiot, vuorovaikutus, työpaikka, vastuullisuus sekä tuotteet ja palvelut. Luottamus&Maine-tutkimukseen vastasi tänä vuonna yhteensä 4 264 suomalaista.

MAINEIKKAIMMAT TOP 10

mainepistemäärä muutos edellisvuodesta
1. Kone 4.22 0.07
2. Supercell 4.20 0.22
3. Fazer 3.85 0.03
4. Fiskars 3.69 Uusi
5. OP Ryhmä 3.65 0.10
6. Valio 3.59 0.00
7. S-ryhmä 3.57 0.01
8. Alko 3.52 -0.08
9. Lidl 3.51 -0.06
10. Neste 3.41 0.01

HUONOMAINEISET BOTTOM 10

mainepistemäärä muutos edellisvuodesta
1. Talvivaara 1.55 -0.04
2. Caruna 2.17 Uusi
3. Posti 2.63 -0.02
4. Nestlé 2.66 -0.03
5. Microsoft 2.73 -0.17
6. Nordea 2.74 -0.46
7. Nokia 2.78 0.00
8. VR 2.82 -0.12
9. Shell 2.93 Uusi
10. Stockmann 2.96 0.02

Lisätiedot:

Harri Leinikka
Toimitusjohtaja, T-Media Oy
040 505 5001
harri.leinikka@t-media.fi

Jirimiko Oranen
Toimitusjohtaja, T-Media Relations Oy
040 756 6655
jirimiko.oranen@t-media.fi

 

 

SUOMEN MAINEIKKAN YRITYS 2016 -AAMIAISGAALA

T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka

T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka

T-Median tutkimusjohtaja Sari Maunula

T-Median tutkimusjohtaja Sari Maunula

T-Media Relationsin toimitusjohtaja Jirimiko Oranen

T-Media Relationsin toimitusjohtaja Jirimiko Oranen

T-Median yhteyspäällikkö Nina Ritakallio

T-Median yhteyspäällikkö Nina Ritakallio

T-Median yhteyspäällikkö Andrei Sergejeff

T-Median yhteyspäällikkö Andrei Sergejeff

T-Median suhdepäällikkö Kai-Verneri Kaksonen

T-Median suhdepäällikkö Kai-Verneri Kaksonen

Katajanokan Kasino

Katajanokan Kasino

Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen

Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen

Katajanokan Kasino

Katajanokan Kasino

Leena Mörttinen ja Fazerin Leena Majamäki

Leena Mörttinen ja Fazerin Leena Majamäki

Leena Mörttinen ja Supercellin Frida Johansson

Leena Mörttinen ja Supercellin Frida Johansson

Leena Mörttinen ja Koneen Max Alfthan

Leena Mörttinen ja Koneen Max Alfthan

Maljat Suomen maineikkaimmille yrityksille 2016

Maljat Suomen maineikkaimmille yrityksille 2016

Supercellin Frida Johansson (vas.), Koneen Max Alfthan ja Fazerin Leena Majamäki sekä Perheyritysten Liiton Leena Mörttinen

Supercellin Frida Johansson (vas.), Koneen Max Alfthan ja Fazerin Leena Majamäki

T-Median tiimi

T-Median tiimi

Kuvaaja: Niko Jekkonen

T-MEDIA OY

EVIDENCE BASED REPUTATION ADVISORY

ETELÄINEN MAKASIINIKATU 4 A, 2 krs. 00130 HELSINKI

© T-MEDIA 1997 - 2019