Kone on ykkönen

T-Median vuosittaisessa Luottamus&Maine -tutkimuksessa hissiyhtiö Kone palasi Suomen maineikkaimman yrityksen paikalle.

Kokonaistulosten kannalta mielenkiintoisin muutos tapahtui kuitenkin kaupan alalla, jossa Lidlin maine vahvistui kolmatta vuotta peräkkäin ja nousi kaupan alan maineikkaimmaksi yhtiöksi ohi S-ryhmän.

KONE nappasi voiton kokonaispisteiden lisäksi johtamisessa, taloudessa, innovatiivisuudessa ja tuotteissa sekä palveluissa. Hopealle sijoittunut Ponsse sai parhaat arviot hallinnossa, vuorovaikutuksessa ja vastuullisuudessa. Kolmanneksi sijoittunut Pekkaniska keräsi korkeimmat pisteet työntekijöiden kohtelua mittaavasta osiosta.

Tutkimuksen tulokset perustuvat T-Median Luottamus&Maine -mittarin avulla tehtyihin 15 272 yritysarvioon. Lue lisää tutkimuksestamme täältä.

 

LIDL JA FINNAIR KOVIMMAT NOUSIJAT

Maineikkaimpien kärkikymmenikköön sijoittunut Lidl on ohittanut pitkään vähittäiskaupan ykköspaikkaa pitäneen S-Ryhmän. Lidlin työ on tuottanut tulosta Suomessa.

– Lidl on onnistunut parantamaan mainettaan hengästyttävän nopeassa tahdissa. Vielä vuoden 2013 tutkimuksessamme yritys löytyi huonomaineisten yritysten listalta. Lidlin maineen vahvin osa-alue oli edellisvuosien tapaan tuotteet ja palvelut sekä hintamielikuva, mutta nyt Lidl onnistui saamaan historiansa vahvimmat arviot myös hallinnosta, vastuullisuudesta ja työntekijöiden kohtelusta, toteaa T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.


Eniten mainettaan vuodessa pystyi nostamaan Finnair. Listan suurin pudottaja mainepisteissä oli Rovio. Viime vuoden maineikkain yritys, Supercell, tippui tänä vuonna palkintosijojen ulkopuolelle neljänneksi.

Tulokset pohjautuvat heinä-elokuussa 2015 toteutettuun Luottamus&Maine -tutkimukseen, johon vastasi yhteensä 5 492 suomalaista yhteensä 15 272 yritysarviolla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa). Tutkimusotos on painotettu sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan kohderyhmää edustavaksi. Koko otoksen tilastollinen virhemarginaali on 1,3 %-yksikköä suuntaansa.

 

 

MAINEIKKAIMMAT TOP 15

Mainepistemäärä Muutos edellisvuodesta
1. Kone 4.16 0.09
2. Ponsse 4.13 uusi!
3. Pekkaniska 4.00 0.02
4. Supercell 3.98 -0.18
5. Fazer 3.82 -0.05
6. Google 3.75 0.14
7. Rovio 3.61 -0.33
8. Alko 3.60 0.03
9. Valio 3.59 -0.02
10. Lidl 3.57 0.19
11. S-ryhmä 3.56 0.12
12. OP Ryhmä 3.55 uusi!
13. Wärtsilä 3.54 uusi!
14. Apple 3.44 0.01
15. Neste 3.40 0.07

 

HUONOMAINEISIMMAT BOTTOM 15

Mainepistemäärä Muutos edellisvuodesta
1. Talvivaara 1.59 -0.24
2. Tieto 2.59 -0.02
3. Posti 2.65 0.05
4. Nestlé 2.70 -0.05
5. Finnair 2.78 0.22
6. Nokia 2.78 0.00
7. Microsoft 2.90 uusi!
8. VR 2.93 -0.06
9. Stockmann 2.94 -0.20
10. Danske Bank 2.99 uusi!
11. Sonera 3.11 0.10
12. Fortum 3.12 -0.05
13. Nordea 3.19 uusi!
14. McDonald’s 3.21 uusi!
15. Kesko 3.27 0.12

 

T-MEDIA OY

EVIDENCE BASED REPUTATION ADVISORY

ETELÄINEN MAKASIINIKATU 4 A, 2 krs. 00130 HELSINKI

© T-MEDIA 1997 - 2019