In English
12.9.2014 in

Supercell nousi Suomen maineikkaimmaksi yritykseksi

Supercell nousi Suomen maineikkaimmaksi yritykseksi T-Median vuosittaisessa Luottamus&Maine-tutkimuksessa. Toisen sijan vei Kone ja kolmanneksi sijoittui Pekkaniska. Supercell ja Pekkaniska nousivat ensimmäistä kertaa tutkittavien yritysten listalle.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies luovutti Suomen maineikkaimman yrityksen tunnustuksen Supercellille. Palkinnon otti vastaan Supercellin Corporate Brand & Communications Lead, Mariet Louhento.

Tutkimuksen tulokset perustuvat T-Median Luottamus&Maine-mittarin avulla tehtyihin 11 740 yritysarvioon. Tutkimus mittasi vastaajien mielikuvia yrityksistä kaikkiaan kahdeksassa eri kategoriassa. Supercell nappasi voiton näistä viidessä. Suomalaisten mielissä Supercellillä on paras maine mitä tulee sen hallintoon, vastuullisuuteen, työnantajakuvaan, innovatiivisuuteen ja vuorovaikutukseen. Kone kiilasi Supercellin edelle taloudenhoidon ja johdon maineessa, ja sijoittui kolmanneksi parhaiden tuotteiden sekä palveluiden mainetta tutkittaessa. Tällä saralla Konettakin maineikkaammiksi yrityksiksi nousivat kuitenkin Fazer ja Lidl.

– Uutena tulokkaana kolmanneksi maineikkaimmaksi yritykseksi nousseen Pekkaniskan yhteisöllinen ja kannustava yrityskulttuuri nousi suuren yleisön tietoisuuteen Janne Niskan poismenon jälkeen. Pekkaniska on hyvä esimerkki hallinnon ja johtamisen vaikutuksesta yrityksen maineeseen ja se eri osa-alueisiin, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti kommentoi.

Top 10 -listalle nousi uutena myös ohjelmistotalo Reaktor. Reaktorin nousu maineikkaimpien kärkikastiin voi tuntua yllätykseltä, mutta T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka näkee tähän selityksen.

– Aikana, jolloin henkilöstöön kohdistuvat vähennykset ovat uutisissa lähes päivittäin, vastuullinen henkilöstöpolitiikka ja sitä tukevat viestintäteot korostuvat. Reaktor on kunnostautunut näissä molemmissa, ja pääsee nyt nauttimaan tuloksista, Leinikka selvittää.

Maineen lisäksi tutkimus selvittää maineen vaikutusta sidosryhmien käytökseen. Tutkimushavaintojen mukaan maineella on vahva korrelaatio liiketoimintaa tukevaan käytökseen – hyvämaineisiin yrityksiin luotetaan, niiden tuotteita ja palveluita halutaan ostaa, näitä yrityksiä halutaan suositella, niissä halutaan työskennellä ja niihin ollaan myös valmiita investoimaan.

Tutkittavat 30 yritystä valittiin mukaan esitutkimuksen perusteella, jossa 1000 suomalaista nimesi spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvä- ja huonomaineista yritystä. Päätutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 4.6.-3.7.2014. Tutkimukseen vastasi yhteensä 5731 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 11 740 yritysarviota.

 


Lisätietoja

Riku Ruokolahti
Kehitysjohtaja
riku.ruokolahti@t-media.fi, puh. 0400 512 200