In English
30.3.2022 in

Avanza syrjäytti Ikean Ruotsin maineikkaimman yrityksen paikalta

Ruotsalainen osakevälitykseen erikoistunut yritys Avanza syrjäytti useamman vuoden Ruotsin maineikkaimpana yrityksenä paikkaa pitäneen Ikean, paljastaa tuorein Luottamus&Maine-tutkimus. Heikkomaineisimmiksi yrityksiksi arvioitiin Attendo, PostNord, Ryanair sekä kananlihatuotteiden valmistaja Kronfågel.

Tutkimuksessa selvitettiin ruotsalaisten näkemyksiä maan maineikkammista ja heikkomaineisimmista yrityksistä. Edellisen tutkimuskierroksen maineikkaimpina palkitut yritykset IKEA ja Spotify onnistuivat nostamaan mainettaan merkittävästi.

 



 

IKEA nousi jo ennestään vahvasta maineen keskiarvosanasta 4.05 arvosanaan 4.18 ja Spotify nosti mainettaan arvosanasta 3.93 arvosanaan 4.05. Vaikka ruotsalaiset arvioivat molempien yritysten maineen erinomaiselle tasolle, kirkkaimman sijan vei finanssitoimija Avanza, joka arvioitiin nyt Ruotsin maineikkaimmaksi yritykseksi huomattavan korkealla arvosanalla 4.19 (asteikolla 1–5).

“Ruotsin viime vuosien voimakas talouskasvu ja pörssi-innostus ovat vaikuttaneet Avanzan kasvuun ja maineen rakentumiseen. Ylipäätään kiinnostus yritysten taloudelliseen menestykseen on vahvistunut, mikä on vaikuttanut positiivisesti sekä talousmielikuviin että mainekeskiarvoihin”, ruotsalaisen viestintätoimisto Comman perustaja Ingrid Landahl sanoo.

Ruotsin alkoholimonopoli Systembolaget sijoittui kärkikolmikon jälkeen neljänneksi keskiarvolla 3.99. Avanzan ohella Tesla onnistui nousemaan uutena tulokkaana kymmenen parhaan yrityksen joukkoon.

 

Huonomaineisen yrityksen johtaminen on vaikeampaa ja kalliimpaa

Kymmenen huonomaineisimman yrityksen joukossa on viisi uutta tulokasta: Telia, Amazon, Shell, Kronfågel sekä hoivatalo Attendo.

“Tutkimuksen esivaihe toteutettiin kesällä, jolloin sekä Attendo että Kronfågel esiintyivät uutisissa kielteisessä valossa. Syksyllä toteutetun varsinaisen Luottamus&Maine-tutkimuksen tulokset osoittavat, että Attendon ja Kronfågelin mediajulkisuuden vaikutukset eivät jääneet hetkellisiksi ilmiöiksi, vaan kolaus näiden maineelle oli merkittävä”, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka sanoo.

“Maineen laskun myötä kansalaisten tuki näitä yrityksiä kohtaan heikkenee. Ilmiö vaikuttaa heikentävästi työvoiman saatavuuteen, kykyyn palvella asiakkaita, innostaa sijoittajia ja ylläpitää eettismoraalista toimilupaa. Huonomaineisen yrityksen kehittäminen tulee merkittävästi vaikeammaksi ja kalliimmaksi, kun toimintaedellytykset heikkenevät. Vastaavasti hyvämaineiset yritykset saavat parempia työntekijöitä, asiakkaiden suositukset, sijoittajien kiinnostuksen ja yhteiskunnan tuen puolelleen”, Leinikka jatkaa.

Maailman suosituimpiin musiikin suoratoistopalveluihin lukeutuva ruotsalaisyhtiö Spotify on saanut negatiivista julkisuutta tutkimuksen tiedonkeruun jälkeen. Spotify on ollut musiikkimaailman huomion keskipisteessä erityisesti alkuvuodesta 2022 suoratoistokorvauksiin, podcastien sisältöön sekä keksittyihin artisteihin liittyvissä tapauksissa.

“Spotify on vielä hyvällä paikalla tässä tutkimuksessa, jossa arviot tehtiin syksyn aikana. Sen jälkeen on tapahtunut paljon. Jos viimeaikainen turbulenssi on jättänyt pysyvän vaikutuksen, se näkyy seuraavassa mittauksessa”, Leinikka täydentää.

 

Näin tutkimme

Ruotsin Luottamus&Maine 2021 -tutkimuksessa selvitettiin ruotsalaisten käsityksiä maassa toimivien yritysten maineesta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat ruotsalaiset valtakunnallisesti.

Tutkimus suoritettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe toteutettiin kesäkuussa 2021, jolloin vastaajia pyydettiin nimeämään ne yritykset, joilla heidän mielestään on Ruotsin korkein ja heikoin maine. Lokakuussa vastaajapaneeli arvioi tarkempia kysymyksiä kolmestakymmenestä eniten mainintoja saaneesta yrityksestä. Tässä vaiheessa yhteensä 2 785 ruotsalaista arvioi yritysten mainetta kahdeksalla eri osa-alueella: hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.

Top-listalla on kymmenen hyvämaineisimman ja heikoimman maineen omaavaa yritystä.

Ruotsalainen viestintätoimisto Comma on T-Median yhteistyökumppani ja asiantuntija Ruotsin vuosittaisessa suuren yleisön tutkimuksessa.

 


Lisätietoja:

Harri Leinikka, toimitusjohtaja, T-Media
p. 040 505 5001

Sari Maunula, tutkimusjohtaja, T-Media
p. 050 409 1543