22.06.2017 / by admin / In

Sisältömarkkinoinnin kolme kuolemansyntiä

 
Viestinnän ja markkinoinnin maailma on herännyt niin kutsutun sisältömarkkinoinnin iloihin. Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan usein, ja jos Googlen määritelmää on uskominen, erityisesti verkkosisältöjä, jotka eivät suoranaisesti ole promoavinaan tiettyä brändiä, vaan pikemminkin pyrkivät herättämään kiinnostusta tuotteisiin tai palveluihin.

Useilla meistä on tuskallisia kokemuksia sisältömarkkinoinnin kohtaamisesta.

Content marketing

 

”Sisältö joka on muka blogimuotoista myyntitekstiä, mutta ei tuota minulle hyötyä, ei toimi”, sanoi hiljattain aiheesta haastattelemani henkilö. ”Pakkomyynti ottaa päähän.”

Toinen jolta asiasta kysyin, oli vielä suorapuheisempi:

”Pitää olla sanottavaa. Pakotetut blogit eivät vakuuta. Ei mitään paskaa joka vain vie aikaani.”

Olemme todennäköisesti siinä vaiheessa sisältömarkkinoinnin elinkaarta, jossa taitavimmat organisaatiot alkavat jo hallita taiteenlajin. Amerikkalaisen Content Marketing Instituten tuore tutkimus kertoo, että 62 % amerikkalaisista B2B-sisältömarkkinoijista piti oman organisaationsa sisältömarkkinointia onnistuneempana kuin edellisenä vuonna. Tärkeimpinä syinä parempaan onnistumiseen vastaajat pitivät laadukkaampaa ja tehokkaammin tuotettua sisältöä (85 %) ja sisältöstrategian laatimista tai kehittämistä (72 %).

Hyvin usein sisältömarkkinointi on edelleen kuitenkin vastenmielinen kokemus. Helmasyntien kärkeä ovat tyrkkymyynti (”avasimme uuden superkivan bensa-aseman, jota ilman et voi elää!”), olemattomat näkemykset (”it-palvelujen ostamisessa it-strategia on tosi tärkeä!” ja ala-arvoinen toteutus (”meidän firmassa on asian tuntijoita, varaa aikasi puhelin neuvojallemme nyt!”).

3 mortal sins

 

Näiden ilmentymien alla piilevä taudinaiheuttaja on se, että sisältömarkkinointi unohtaa asiakkaan, jonka kysymys aina lopulta on what’s in it for me?’ Ensimmäinen askel, joka auttaa eliminoimaan kuolemansynnit, on muuttaa markkinoijan oma asenne tekemiseensä.

Sisätömarkkinointi on laaja aihe, ja lisää vinkkejä on tulossa. Pysy taajuudella.

Jos aihe herättää kysymyksiä, ota yhteyttä!

 

Jirimiko Oranen

Lisätietoja:
Jirimiko Oranen
Toimitusjohtaja, T-Media Relations
jirimiko.oranen@t-media.fi
+358 40 756 6655

 

 

 

 

T-MEDIA OY

EVIDENCE BASED REPUTATION ADVISORY

ETELÄINEN MAKASIINIKATU 4, 00130 HELSINKI

© T-MEDIA 1997 - 2017